نگاهی به کاربرد پزشکی ملاستوما

به گزارش وبلاگ عکس، در اندونزی و مالزی، از برگ و ریشه گیاه برای درمان اسهال و اسهال خونی استفاده می گردد. برگ گیاه، بعلاوه برای شستشوی زخم، درمان بواسیر و جلوگیری از ایجاد اسکار ناشی از جوش های آبله

نگاهی به کاربرد پزشکی ملاستوما

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Melastoma malabathricum L. (Melastomaceae)

نام انگلیسی:

Sendudok, سنگاپور Rhododendron

نام فارسی:

ملاستوما

مشخصات:

Melastoma malabathricum L. یک گیاه بوته ای کوچک است که می تواند تا ارتفاع یک متر رشد کند و به صورت متراکمی با پولک های کوچک پوشانده شده است. برگ ها یک تکه، بیضوی، 4-14 سانتی متر در 1/7-3/5 سانتی متر و کاغذی هستند. گل ها ارغوانی، با پنج گلبرگ و میوه این گیاه کوزه مانند - کروی، 6-15 میلی متر در 6-12 میلی متر و آب دار می باشند.

منشأ:

بومی نواحی گرمسیری و معتدل آسیا و جزایر اقیانوس آرام.

ترکیبات شیمیایی:

مالاباترین A-F، نوبوتانن H, G, B و J، کمپفرول و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

در اندونزی و مالزی، از برگ و ریشه گیاه برای درمان اسهال و اسهال خونی استفاده می شود. برگ گیاه، بعلاوه برای شستشوی زخم، درمان بواسیر و جلوگیری از ایجاد اسکار ناشی از جوش های آبله مرغان به کار می رود. گزارش شده که گیاه M. Malabathricum، آلومینیوم (Al) را در خود انباشته می شود (تا 10 گرم آلومینیوم به ازای هر کیلوگرم از برگ خشک شده پیرو تا 7 گرم آلومینیوم به ازای هر کیلوگرم از برگ خشک شده جوان) و اگر در مقادیر زیاد مصرف شود، می تواند منجر به تجمع آلومینیوم در استخوان و مغز و در نتیجه سمیت عصبی شود. از پوست ریشه برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود.

آثار دارویی:

ضد درد، ضد التهاب، ضد نئوپلازی، کاهش دهنده حساسیت به درد (Antinociceptive)، ضد ویروس، آنتی اکسیدان و ضد پلاکت.

بیشتر بخوانید: انواع اسهال و درمان آنها

مسمومیت زایی:

گزارش شده که گیاه M. Malabathricum، آلومینیوم (Al) را در خود انباشته می شود (تا 10 گرم آلومینیوم به ازای هر کیلوگرم از برگ خشک شده پیرو تا 7 گرم آلومینیوم به ازای هر کیلوگرم از برگ خشک شده جوان) و اگر در مقادیر زیاد مصرف شود، می تواند منجر به تجمع آلومینیوم در استخوان و مغز و در نتیجه سمیت عصبی شود.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه شود.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "نگاهی به کاربرد پزشکی ملاستوما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی ملاستوما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید