همه مشترکان بزرگ برق به کنتور هوشمند مجهز می شود

به گزارش وبلاگ عکس، هادی مدقق، مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر با اشاره به تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در کشور گفت: در حال حاضر برای یک میلیون مشترک، کنتور هوشمند نصب شده است که عمده این مشترکان در بخش های صنعتی، کشاورزی، ادارات و مشترکان بزرگ تجاری است و بخشی از مشترکان خانگی نیز از این کنتورهای نسل نو استفاده می کنند.

همه مشترکان بزرگ برق به کنتور هوشمند مجهز می شود

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر با اشاره به انواع کنتورهای برق شرح داد: اولین نسل کنتورهای مورد استفاده همان کنتورهای الکترومکانیکی است که از سال 84 خط تولید و واردات آن متوقف شد.

مدقق با بیان این که نسل دوم کنتورها، دیجیتال هستند، ادامه داد: از سال 84 تا به امروز نزدیک به 20 میلیون کنتور دیجیتال نصب شده است که برخی از مشترکان به اشتباه این کنتورهای دیجیتال را هوشمند می دانند، اما در حقیقت نسل سوم همراه با توسعه فناوری ارتباطات که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است به عنوان کنتورهای هوشمند محسوب می شوند که از امکانات آن می توان به دریافت و تبادل اطلاعات از طریق مودم برای رصد و ارائه گزارش لحظه ای به مشترکان اشاره کرد.

مدقق یادآور شد: کشور ایران در دسته اولین کشورهای منطقه بود که این طرح را شروع کرد، اما هنوز در سطح وسیعی برای مشترکان نصب نشده است.

به گفته وی، هم اکنون شرکت های تولیدکننده نسل سوم کنتور از حمایت های فنی و فضای کسب و کار از طریق توانیر بهره مند شده اند و خط دانش فنی و نرم افزاری آن کاملاً بومی سازی شده است.

وی اضافه کرد: کنتورهای هوشمند برای افزایش کیفیت برق رسانی طراحی شده است که با کنترل و بررسی ولتاژ شبکه از بسیاری از صدمات به وسایل برقی جلوگیری خواهد کرد.

مدقق بیان نمود: نصب کنتورهای هوشمند همراه با مودم ساخت داخل، برای مشترکان تک فاز خانگی و تجاری حدود 750 هزار تومان هزینه دارد که بر اساس بودجه 1400، مشترکان می توانند هزینه این کنتورها را در اقساط 24 ماهه بپردازند.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری های نوین توانیر مطرح نمود: برای مدیریت مصرف در ادارات دولتی مقرر شده است که میزان مصرف این سازمان ها پس از سرانجام زمان اداری به 10 درصد میزان مصرف آنها محدود شود.

مدقق با اشاره به برنامه کوتاه مدت توانیر برای جایگزینی کنتورهای هوشمند در شبکه اظهار کرد: تا سرانجام امسال تمامی مشترکان باقیمانده در صنعت، کشاورزی، ادارات و بخش های بزرگ تجاری مجهز به کنتور هوشمند شده که با توجه به سهم مصرف آنها می توان 55 درصد مصرف برق شبکه برق را مدیریت کرد.

وی اضافه کرد: در ادامه این برنامه، مشترکان پر مصرف خانگی نیز تا تابستان سال آینده کنتور هوشمند دریافت خواهند کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "همه مشترکان بزرگ برق به کنتور هوشمند مجهز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه مشترکان بزرگ برق به کنتور هوشمند مجهز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید