پای ناتوانی سازمان هواشناسی در عدم امکان فرود هواپیما با دید کم در فرودگاه های کشور درمیان است!

به گزارش وبلاگ عکس، حسین اردکانی با بیان اینکه بعضی پیش بینی های آب وهوا با مدل های عددی و بعضی با مدل های غیرعددی است، اظهار کرد: یکی از پیش بینی ها، پیش بینی 2ساعته است که به خصوص برای بخش حمل ونقل هوایی مهم است.

پای ناتوانی سازمان هواشناسی در عدم امکان فرود هواپیما با دید کم در فرودگاه های کشور درمیان است!

وی ادامه داد: الآن در گزارش های سازمان هواشناسی، دیده بان وضع هوای فرودگاه و ایستگاه را می دهد. سازمان هواشناسی موظف است بعد از اطلاعاتی که دیده بانی ارائه کرد، یک پیش بینی دوساعته برای فرودگاه اعلام کند.

وی اضافه نمود: مثلاً برای فرودگاه امام که دستگاه ILS دارد اگر دید افقی به کمتر از 400 متر برسد، برف سنگین یا بارندگی سنگین داشته باشد، دید را برای خلبان کم خواهد شد، در این صورت هواپیما امکان فرود در فرودگاه را نخواهد داشت.

این کارشناس هواشناسی افزود: در زمان حاضر در فرودگاه مهرآباد با دید زیر 800 متر و فرودگاه های دیگر کشورمان با دید کمتر از 1000 متر و 1200 متر هواپیما نمی تواند فرود بیاید!

اردکانی با بیان اینکه این نقصی است که فرودگاه های کشور دارند متذکر شد: در جهان دید را در فرودگاه ها به 30 و 50 متر کاهش داده اند؛ در بعضی فرودگاه ها دستگاه های ILS خلبان را برای فرود هواپیما به صورت کور هدایت می نمایند؛ این در حالی است که در فرودگاه امام کشورمان با دید کمتر از 400 متر هواپیما نمی تواند بنشیند و باید به فرودگاه دیگر جایگزین برود.

وی راه حل موقت برای برطرف این مشکل را پیش بینی های کوتاه مدت هواشناسی دانست و افزود: برای مثال، خلبان پیش بینی برای پرواز اهواز می گیرد به سمت مقصد حرکت می نماید اما چون اهواز، مه آلود است نمی تواند فرود بیاید و مجبور است به فرودگاه دیگری برود تا شرایط آب وهوا بهتر گردد؛ این مسئله نشان می دهد که اهمیت پیش بینی های دوساعته سازمان هواشناسی چقدر زیاد است و این سازمان باید دقت خیلی زیادی در این رابطه داشته باشند.

اردکانی توضیح داد: اگر خلبانی در اهواز نمی تواند با مه، هواپیما را فرود بیاورد، اشتباه پیش بینی های هواشناسی است؛ این که سازمان هواشناسی نتوانسته است در ساعت فرود پیش بینی کند، دید در مه مثلاً 0 یا 100 یا 200 متر خواهد شد؛ همین می گردد که هواپیما پرواز می نماید و این همه مسائل برای مسافران پیش می آید؛ بنابراین سازمان هواشناسی موظف است برای هر کدام از بازه های زمانی پیش بینی ها را به روزرسانی کند.

منبع: گردشبان

به "پای ناتوانی سازمان هواشناسی در عدم امکان فرود هواپیما با دید کم در فرودگاه های کشور درمیان است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای ناتوانی سازمان هواشناسی در عدم امکان فرود هواپیما با دید کم در فرودگاه های کشور درمیان است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید