کال جنی؛ راهنمای سفری هیجان انگیز به کال جنی

به گزارش وبلاگ عکس، کال جنی کجاست؟

کال جنی، یا دره جن ها دره ای در کویر طبس است. این منطقه در اطراف روستای میغان واقع شده است. کال جنی حدودا 35 کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد. محلی ها نام جنی را روی این دره گذاشته اند؛ دلیل این نامگذاری، افسانه های قدیمی و داستان های ترسناکی است که سینه به سینه از نسل های پیش به محلی ها منتقل شده است. آنها اعتقاد دارند که کال جنی محل زندگی اجنه و ارواح است.

کال جنی؛ راهنمای سفری هیجان انگیز به کال جنی

کال در اصطلاح بومی های منطقه طبس، به معنای دره ای است که به وسیله جریان آب و سیلاب ها درست شده باشد. اعتقاد عجیب محلی ها به وهم انگیز بودن منطقه، به علاوه شکل عجیب دره باعث معروفیت این منطقه شده است. شباهت جالب کال جنی با گرند کانیون در ایالات متحده هم توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب نموده است.

چطور خودمان را به کال جنی برسانیم؟

از خراسان جنوبی خودتان را به طبس برسانید. در جاده طبس به بشرویه، پس از آنکه به دوراهی استخر -شاعر رسیدید، جاده خاکی را انتخاب کنید. باید حدودا 5 کیلومتر در جاده خاکی برانید تا به ابتدای دره ها برسید.

با توجه به کویری بودن کال جنی، برترین زمان سفر به کال جنی، پاییز و زمستان است. در پاییز و زمستان آب و هوای این منطقه گرمای مطبوعی دارد که در نقاط دیگر ایران کمتر احساس می گردد.

چرا باید کال جنی را ببینیم؟

کال جنی، یکی از تماشای های مجذوب نماینده ایران است. البته به خاطر نوع طبیعتش، کمتر شناخته شده و مورد توجه است. اصولا گردشگران عادی، جنگل، دریا و منطقه ها کوهستانی را بیشتر می پسندند. اما حساب کویر دوستان جداست. بسیاری از طبیعت گردها، عاشق سکوت و زیبایی کویر هستند. احتمالا اگر پیش یکی از آنها نام کال جنی را بیاورید، با ذوق زدگی زیاد از تجربه سفر هیجان انگیزش به این منطقه برایتان حرف بزند. اما من به شما اطمینان می دهم که حتی اگر طبیعت گرد حرفه ای هم نباشید، سفر به کال جنی برایتان مجذوب نماینده خواهد بود. دنبال دلیلش می گشت؟ در ادامه مقاله با گوشه ای از مجذوب نمایندهیت های کال جنی آشنا خواهید شد.

1. صخره های مرتفع

ابتدای ورود به کال جنی، با تماشا چشمه آب و سرسبزی که برای منطقه به ارمغان آورده است، شگفت زده خواهید شد. احتمالا هیچکس با خودش فکر نمی نماید که وسط کویر چنین چشم انداز ای ببیند. نیزارهای بلند و درخت های درهم تنیده نخل که در ابتدای جهت وجود دارند، به هرکسی که وارد گردد، خوشامدگویی می نماید.

اما جدای از آن، واقعیت این است که یکی از مهمترین مجذوب نمایندهیت های کال جنی، شکل طبیعی آن است. صخره های فرسایشی که به دلیل عبور سیلاب و آب، طی سالیان دراز، به شکل کنونی شان رسیده اند. صخره های U شکل و V شکل که برای هر بازدیدنماینده ای مجذوب نماینده و پر رمز و راز خواهد بود. وقتی صدای باید لای صخره ها می پیچد، صدای زوزه ای موهوم پدید می آورد. زوزه ای که هیچ بعید نیست یکی از اصلی ترین نامگذاری دره جن ها به وسیله روستاییان منطقه باشد.

در میانه های جهت، اگر سرتان را بالا بگیرید، جز شکاف مورب آبی رنگ، چیزی از آسمان نخواهید دید. درهم تنیدگی صخره های این منطقه، زیبایی دره جن ها را دوچندان می نماید. بسیاری از طبیعت شناسان معتقدند کال جنی، شکل کوچک شده گرند کنیون در یوتا، واقع در ایالات متحده است. مخصوصا این شباهت با قسمتی به نام دره بلوجان این پارک ملی، شباهت زیادی دارد. حتما نام گرند کانیون به گوشتان خورده است و می دانید که چه تعداد گردشگر در سال از آن بازدید می نماید! امیدوارم قانع شده باشید که ارزش کال جنی چقدر زیاد است و چقدر به نسبت ارزشش، ناشناس مانده است.

2. خانه گبرها

در میانه های جهتتان به مرکز دره جن ها، به حفره ها، شیارها و فرورفتگی هایی برخورد خواهید کرد که بسیار شبیه به شکل طبیعی صخره های آن منطقه هستند. اما اشتباه نکنید. برخلاف انتظارتان، وجود این شکاف ها در میان صخره های کال جنی، کار دست طبیعت نیست. در خصوص دلیل پیدایش آن، دو نظریه وجود دارد. نظریه اول بیان می نماید که سالیان بسیار دور، زرتشتی های منطقه، برای فرار از دست سپاه اعراب، به این صخره ها پناه بردند تا بتوانند در این منطقه استتار نمایند. اما نظریه دوم می گوید که این منطقه ها، محل چله نشینی زرتشیتی ها بوده است.

شکل این عوارض انسانی شبیه به چاه هایی به عمق 7 تا 8 متر است که در ارتفاع دومتری از سطح زمین کنده شده اند و به تالارهای زیر زمینی می رسند. در صورتی که هریک از دو نظریه باستان شناسان درست باشد، می توان قدمت این عوارض انسانی را در حدود 1400 سال تخمین زد. متوجه شدید که ارزش باستانی دره جن ها، در کنار ارزش طبیعی آن، چقدر بسیار بالاست؟

3. حوضچه کال جنی

یکی دیگر از مجذوب نمایندهیت هایی که در هنگام بازدید از کال جنی نباید از دست بدهید، تماشا حوضچه ها و آبشارهای کوچک در انتهای جهت دره ها است. این حوضچه ها در تابستان جان می دهند برای آب تنی.

در کنار حوضچه ها راه آب های کوچکی ایجاد شده اند که کار دست محلی ها است. آنها با این کار آب حوضچه ها را به سمت قنات های روستا راهنمایی می نمایند. تماشا حوضچه های آب وسط آن صخره های بلند و درهم تنیده، یکی از زیباترین سوژه های عکاسی را به شما هدیه خواهد داد.

اگر به کال جنی رفتید

سفر به کویر، تکنیک های خاص خودش را می طلبد. اگر تازه کار هستید حتما از یک راهنما یاری بگیرید. سعی کنید لباس های خنک و راحت همراه خودتان داشته باشید. از کفش هایی بهره ببرید که بتواند در پیاده روی طولانی مدت از پای شما محافظت کند. کفش های ورزشی ساق دار و کفش های مناسب کوهنوردی، مناسب ترین گزینه برای مسافرت به کال جنی هستند.

کرم ضدآفتاب و مرطوب نماینده ها را از قلم نیاندازید. استفاده از ضدآفتاب در منطقه ها کویری، از اوجب واجبات است. سعی کنید حتما آب کافی همراه خودتان داشته باشید.

به هیچ وجه بدون راهنما و بلد جهت سعی نکنید وارد حفره های صخره ها شوید.

اگر قصد دارید در کال جنی کمپ بزنید، حتما کیسه خواب با خودتان داشته باشید. یادتان باشد که کویر خانه حشرات و مارهایی است که ممکن است بسیار خطرناک باشند. حواستان به آنها هم باشد.

و در آخر این نکته را از قلم نیاندازید که طبیعت کویر بسیار شنماینده و آسیب پذیر است. برترین گردشگر کسی است که کمترین آثاری از خود در طبیعت باقی نگذارد. به هیچ وجه چیزی را در کویر رها نکنید. حتما تمام زباله هایی که فراوری نموده اید با خودتان به شهر ببرید. جان کلام اینکه با طبیعت مهربان باشید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور

به "کال جنی؛ راهنمای سفری هیجان انگیز به کال جنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کال جنی؛ راهنمای سفری هیجان انگیز به کال جنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید