10 راه ساده برای اینکه صبح راحت از رختخواب بیرون بیایید

به گزارش وبلاگ عکس، دلایل روان شناختی بسکمک وجود دارد که باعث می شود شما احساس کنید که صبح ها انرژی یا انگیزه لازم برای بلند شدن از رختخواب را ندارید. با این حال، چند ترفند ساده و عملی وجود دارد که به شما کمک می کنند صبح ها با انرژی و بدون تأخیر از رختخوابتان جدا شوید و روز خود را با انگیزه آغاز کنید.

10 راه ساده برای اینکه صبح راحت از رختخواب بیرون بیایید

افسردگی، استرس، اضطراب یا کمبود خواب می تواند ماندن در رختخواب را به گزینه ای وسوسه انگیز تبدیل کند. با این حال، ماندن در رختخواب می تواند بعضی از علائم افسردگی و بی خوابی را تشدید کند و برنامه روزانه شما را با اخلال روبرو کند. اما آیا تابه حال به این مسأله فکر کرده اید که چرا فرایند بیدار شدن از خواب برای بعضی از افراد این قدر سخت است؟

اگر شما هم به خاطر وجود استرس، اضطراب و یا افسردگی جدا شدن از رختخواب را بسیار طاقت فرسا می دانید، 10 نکته ای که در ادامه آمده می تواند به شما کمک زیادی در این زمینه بکند. با وبلاگ عکس مگ همراه باشید.

1. اهداف را به چند مرحله تقسیم کنید

شما می توانید صبح خود را به مراحل کوچک و قابل کنترل تقسیم کنید تا فرایند جدا شدن از رختخواب کمتر طاقت فرسا به نظر برسد. گاهی اوقات، حجم کارهایی که باید در یک روز به انجام برسانید، به نظر می رسد که خارج از توان و کنترل شما باشد.

اگر مهلت زمانی برای انجام کارها به خاتمه رسیده است یا اینکه اضطراب درباره یک فعالیت تعیین باعث شده که شما در برخاستن از رختخواب با مشکل روبرو شوید، در این موقعیت بهتر است که صبح و روز خود را به قسمت های زمانی کوچک و قابل مدیریت، تقسیم کنید.

به جای تمرکز روی همه کارها یا وظایف کل روز، شما می توانید فقط روی مرحله زمانی پیش رو تمرکز کنید.

شما ابتدا باید تمرکز خود را به ترتیب معطوف به برخاستن از خواب، دستشویی رفتن، لباس پوشیدن و… بکنید، بدون اینکه به کل روز فکر کنند. تقسیم کردن روز به قسمت های قابل کنترل می تواند باعث شود که امورات روزانه در نظر شما طاقت فرسا به نظر نرسند.

برای ایجاد احساس کارایی و ثمربخش بودن، شما می تواند وظایف خود را در یک دفترچه فهرست کنید و پس از انجام دادن هر کار، دور آن را خط بکشد. احساس موفقیت ایجاد شده می تواند به شما کمک کند قبل از شروع مجموعه وظایف بعدی، انگیزه بیشتری داشته باشد.

2. یک حیوان خانگی بگیرید

تحقیقات زیادی تأثیر تعامل با حیوانات بر روی روحیه انسان را بررسی کرده اند. این بررسی ها نشان داده که تعامل با حیوانات خانگی، به ویژه سگ ها، بر میزان استرس، احساس تنهایی و اضطراب تأثیرات مثبتی دارد.

داشتن سگ همچنین می تواند شما را به انجام ورزش ترغیب کند که خود می تواند منجر به کاهش استرس و در کل بهبود شرایط سلامتی شما شود.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که داشتن یک حیوان خانگی همه مسائل و ناراحتی های شما را برطرف نمی کند و فقط در صورتی که شما توان مراقبت از یک حیوان را داشته باشد باید به فکر تهیه آن باشند.

3. در مقابل شخصی خاص در زندگی ا تان پاسخگو باشید

دوستان و اعضای خانواده می توانند به شما کمک کنند تا صبح ها دلیلی برای بلند شدن از رختخواب پیدا کنید. وقتی که برای بلند شدن از رختخواب با مشکل روبرو اید می توانید با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود یک برنامه ریزی مشترک انجام دهید. در واقع پاسخگو بودن در برابر شخص دیگر می تواند انگیزه خوبی باشد.

به عنوان مثال شما می تواند با یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده خود توافق کنید که:

  • صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن به پیاده روی، دویدن یا ورزش دیگری بپردازد.
  • در راستا محل کار خود با دوستتان در یک کافی شاپ ملاقات کنید.
  • همراه دوستتان با ماشین شما یا او به صورت اشتراکی به محل کارتان بروید.
  • صبح ها در راستا محل کار یا محل تحصیل خود با یکدیگر صحبت کنید.

در صورت ابتلا به افسردگی، تماس با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده که مورد اعتمادتان است، می تواند به شما کمک کند تا احساس انزوای کمتری را تجربه کنید.

4. بر روی اتفاقاتی که به شما احساس خوبی می دهند تمرکز کنید

تمرکز بر روی یک رویداد یا اقدامی که احساسات مثبتی را به شما القا می کند می تواند برایتان انگیزه زیادی ایجاد کند. به جای فکر کردن به اتفاقات منفی در تمام روز، به سادگی می توانید روی مسائل ساده ای تمرکز کنید که باعث لذت شما می شوند.

بعضی نمونه ها

  • احساس خوب بعد از ورزش کردن
  • اولین جرعه چای یا قهوه صبحگاهی
  • یک صبحانه خوشمزه
  • یک سلام محبت آمیز

5. لحظه ها و روزهای موفقیت آمیز را تجسم کنید

بیشتر افراد می توانند لحظات موفقیت آمیز زندگی خود را به خوبی به خاطر بسپارند. این لحظات می تواند شامل دریافت نمره 20 در یک امتحان، یک ترفیع کاری یا برنده شدن در یک مسابقه باشد.

مهم نیست این اتفاق چه چیزی بوده است، شما می تواند روی آن رویداد تمرکز کرده و سعی کنید احساس مثبت آن را دوباره تجربه کنید. انتقال این احساس می تواند به شما کمک کند که با سهولت و راحتی بیشتری از خواب بیدار شوید و در انجام آن با مسئله ای روبرو نشوید.

6. اتاق خود را روشن کنید

اتاق های تاریک برای خواب مناسب هستند. اگر شما در به خواب رفتن با مشکل روبرو اید با کاهش نور محیط می توانید به فرایند خوابیدن خود کمک کنید.

با این حال، اگر صبح هنگام بیدار شدن با مسائلی روبه رو هستند، مشکلتان دقیقا برعکس موضوع قبلی است. در واقع شما می خواهید که از رختخواب خود جدا شوید و به کارهای روزمره خود بپردازند اما برای این کار باید مبارزه سختی را پشت سر بگذارید. در این حالت، وقتی زنگ هشدار به صدا در می آید، شما باید چراغ اتاق را روشن کرده یا پرده ها را کنار بزنید تا نور خورشید به داخل خانه بیاید.

حتی می توانید از تایمر برای روشن شدن چراغ های خود استفاده کنید تا در ساعت خاصی روشن شوند و به شما کمک کنند تا راحت تر از خواب بیدار شوید.

7. به موسیقی گوش بدهید

تحقیقات پیشین نشان داده که موسیقی می تواند روحیه انسان را تغییر دهد.

طبق این پژوهش ها، گوش دادن به موسیقی در زندگی روزمره می تواند بر احساساتی که با آن ها سر و کار دارید تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، در صورتی که شما در درجه اول از موسیقی برای مراقبه استفاده می کنید، ممکن است متوجه این مسأله هم بشوید که موسیقی می تواند به شما کمک کند تا آرام شده یا به خواب بروید. با این حال، چنانچه که شما هنگام ورزش یا برای افزایش روحیه خود در طول روز به موسیقی گوش می دهید، احتمالا متوجه خواهید شد که گوش دادن به موسیقی هنگام بیدار شدن از خواب هم می تواند انگیزه شما را برای ادامه روز فراهم کند.

8. تقویم را با کارهایی که باید انجام دهید پر کنید

انتظار برای مسائل خوب و کارهای مفیدی که باید انجام دهید می تواند به شما کمک کند صبح ها راحت تر از رختخواب خارج شوید.

بیرون رفتن و گذراندن وقت با دوستان یا خانواده می تواند بر روحیه شما، به خصوص اگر که از افسردگی رنج می برید، تأثیر مثبت بگذارد. این دید و بازدید می تواند به سادگی یک میهمانی شام خانوادگی یا رفتن به کنسرت و سینما در آخر هفته باشد.

پر کردن هر روز با مهمانی و رویدادهای اجتماعی ضروری نیست. در واقع، تخصیص کمی زمان برای استراحت و تفریح در طول روز می تواند به شما کمک کند تا فشار کمتری را روی خود احساس کنید و انرژی بیشتری داشته باشید.

این گونه مراسم ها و دور همی ها می توانند به شما چشم اندازی برای لحظات خوب بدهند و احساسات منفی روزمره را کاهش دهند.

9. درباره کارهای روزمره استرس نداشته باشید

فائق آمدن بر احساس بی میلی به جدا شدن از رختخواب ممکن است مدتی طول بکشد.

برنامه ریزی اقدامات روزانه بر اساس فهرست وظایف می تواند گاهی اوقات طاقت فرسا باشد، به خصوص اینکه اولین کار روزانه ا تان مراجعه به این لیست باشد. به جای اینکه اجازه دهید استرس ناشی از حجم کارهای زیاد تبدیل به امری طاقت فرسا برای شما شود، باید سعی کنید که این استرس را مدیریت کنید و کمی با بی خیالی با امور روزمره خود برخورد کنید.

به جای غلبه استرس، باید آنچه می توانید را در طول روز انجام دهید و به یاد داشته باشد که فردا روز جدیدی برای انجام بقیه کارها است. یکی از اقداماتی که به شما کمک می کند این است که چند کاری را که می دانید انجام آن ها مهم و ضروری است در لیست خود اولویت بندی کنید. انجام دادن و حذف این وظایف از فهرست کارها می تواند باعث ایجاد انگیزه برای انجام کارهای بیشتری شود.

10. برنامه ریزی برای گذراندن وقت در بیرون از خانه

بیرون بودن می تواند به شما کمک کند تا انرژی بیشتری داشته باشید. هوای تازه و آفتاب معمولا می تواند روحیه شما را بهبود بخشد. شما باید برنامه ریزی کنید که هر روز حداقل مدت کمی را به پیاده روی، خواندن کتاب یا انجام فعالیت دیگری در خارج از منزل اختصاص دهید.

پژوهش های اجرا شده نشان می دهد که قرار دریافت در معرض آفتاب و فضای سبز می تواند به انسان کمک کند تا سرشار از احساسات مثبت شده و خستگی روحی و استرس خود را کاهش دهد. هر چند هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین علت دقیق شکل دریافت این گونه احساسات در فضای سبز ضروری است، اما شواهد نشان می دهد که تعامل با طبیعت می تواند به شما کمک کند تا در کل احساس بهتری داشته باشید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تقریبا همه ما روزهایی را تجربه می کنیم که نمی خواهیم از رختخواب بلند شویم یا کاری انجام دهیم.

دلایل احتمالی این مسأله عموما شامل استرس، اضطراب یا کج خلقی است. در این شرایط، این احساس معمولا به سرعت از بین رفته یا نهایتا یک روز یا بیشتر ادامه می یابد.

با این حال، اگر این احساسات در کنار سایر علائم افسردگی ادامه پیدا کند یا رخ بدهد، باید به یک مشاور، روان درمانگر یا روان پزشک مراجعه کند. این متخصصان می توانند راه چارههایی را برای کمک به شما به منظور غلبه بر این شرایط ناخوشایند، ارائه دهند.

نکته پایانی

برای بسکمک از انسان ها، تمرکز بر نکات مثبت زندگی می تواند کمک زیادی به آن ها در برخاستن از رختخواب در صبح ها بکند. شما باید استراتژی های مختلف را امتحان کند تا زمانی که راه چاره مناسب خود را پیدا کنید.

گاهی اوقات، شما باید تشخیص بدهید که چه زمانی به استراحت و تفریح نیاز دارید تا بتوانید روز بعد به حالت عادی و پر انرژی خود برگردید. اگر همه راه های فوق به شکست منجر شد، شما باید به دنبال راه چارههای دیگری باشید تا به شما کمک کنند که صبح ها احساس بهتری داشته باشید.

منبع: Medical News Today

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 راه ساده برای اینکه صبح راحت از رختخواب بیرون بیایید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راه ساده برای اینکه صبح راحت از رختخواب بیرون بیایید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید