اثرات جانبی سولفات باریم

به گزارش وبلاگ عکس، چنانچه سولفات باریم برایتان تجویز شده است، اهمیت دارد که از عوارض جانبی آن اطلاع داشته باشید. این مقاله اطلاعاتی را در مورد دلیل استفاده و عوارض جانبی بالقوه آن در اختیارتان قرار می دهد.

اثرات جانبی سولفات باریم

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

چنانچه سولفات باریم برایتان تجویز شده است، اهمیت دارد که از عوارض جانبی آن اطلاع داشته باشید. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علت استفاده و عوارض جانبی بالقوه آن در اختیارتان قرار می دهد.

افرادی که مجبور به انجام عکسبرداری سی تی اسکن و یا اشعه ایکس از دستگاه گوارش خود بوده، قطعاً می دانند که سولفات باریم چیست. به این علت که از چنین افرادی خواسته می گردد این ماده را مصرف نمایند. سولفات باریم می تواند به دو شیوه تجویز گردد. افرادی که احتیاج به انجام اسکن از معده، مری و روده کوچک خود هستند بایستی آن را به صورت خوراکی مصرف نمایند، در حالی که آندسته از افرادی که بایستی اسکن روده کوچک و بزرگ را انجام دهند به آنها سولفات باریم با تنقیه داده می گردد. هنگامی که فردی سولفات باریم را دریافت می نماید، اندامهای داخلی او در گزارشات و تصاویر سی تی اسکن و بعلاوه اشعه ایکس سفیدتر به نظر می رسند. به همین علت، پزشک می تواند به راحتی تمایز میان اندامها را تشخیص داده و چنانچه مسئله ای در هر یک از آنها وجود داشته باشد، متوجه این مشکل گردد. گرچه وجود سولفات باریم در تشخیص برخی مسائل مرتبط با سلامت مهم است، اما می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

سولفات باریم چیست؟

فرمول شیمیایی سولفات باریم BaSO4 بوده و درست مانند اسمش دارای خواص فلز باریم است. به همین علت، بسیاری از افراد از این نگرانند که آیا خطرناک می باشد و یا خیر. سولفات باریم قادر به حل شدن در آب نیست و بنابراین بدن انسان نمی تواند سمیت فلز را به راحتی جذب نماید. بعلاوه دوز یا مقدار مصرف آن برای همه افراد یکسان نخواهد بود. بلکه پزشک مقدار مصرف متفاوتی را برای هر بیمار بسته به علت انجام تشخیص تجویز خواهد نمود. به طور کلی، می توان آن را از 90 دقیقه تا 2 ساعت پیش از آزمایش واقعی دریافت نمود. از بیشتر بیماران خواسته خواهد شد از چند ساعت قبل از خوردن و بعلاوه نوشیدن خودداری نمایند. به عنوان مثال، چنانچه آزمایش قرار است به هنگام صبح انجام گردد، ممکن است از بیمار خواسته گردد از خوردن شام صرفنظر کند و بعلاوه از نوشیدن هرگونه مایعات از جمله آب خودداری نماید. در عوض ممکن است از فرد خواسته گردد آغاز به مصرف دوزهای کمی از سولفات باریم تا زمان انجام آزمایش نماید. پس از آنکه آزمایش به خاتمه رسید، فرد آزاد است تا به رژیم غذایی طبیعی خود بازگردد.

عوارض جانبی متداول

گرچه مصرف سولفات باریم در واقع بسیار بی خطر است، اما مواردی وجود داشته که در آن برخی افراد دچار برخی انواع عوارض جانبی شدند. یکی از مواردی که مردم تمایل داشته از آن حذر نمایند طعم ناخوشایند آن است. گفته می گردد که سولفات باریم پس از مصرف طعمی قوی در دهان باقی می گذارد که به راحتی از بین نمی رود. با این حال، نمی توان این مورد را جزء عوارض جانبی به حساب آورد. در این بخش فهرستی از عوارض جانبی حقیقی که فرد ممکن است پس از مصرف سولفات باریم تجربه نماید را معرفی می کنیم.

یکی از عوارض جانبی معمول آن یبوست است. علاوه بر آن، فرد بعلاوه دچار درد معده، ضعف، تعرق و غیره می گردد. با این حال، این عوارض چندان جدی نبوده و به محض آنکه بدن آغاز به تطابق خود با آن می نماید، این عوارض از بین خواهند رفت.

با وجود آنکه بیشتر افراد تنها عوارض جانبی بسیار خفیفی را تجربه می نمایند، برخی افراد وجود دارند که ممکن است دچار برخی از عوارض شدید شوند. به عنوان مثال برخی افراد ممکن است دچار مسائل پوستی همانند خارش، کهیر، و حتی قرمزی پوست شوند.

یکی دیگر از عوارض جانبی جدی، خس خس سینه و یا اشکال در تنفس و یا بلع باشد. برخی افراد پس از مصرف آن ممکن است بعلاوه دچار گیجی، اضطراب و گرفتگی صدا شوند.

ضروری است که پزشک را در مورد مسائل سلامتی خود و هم داروهایی که مصرف می کنید آگاه سازید. به این علت که وجود بیماری ممکن است موجب بروز برخی عوارض جانبی گردد. چنانچه باردار بوده و یا شیرده می باشید، حتماً آن را به پزشک خود بگویید به این علت که انجام سی تی اسکن و یا اشعه ایکس می تواند برای جنین یا نوزاد مضر باشد. فرد حتی ممکن است به علت آنکه سولفات باریم را پیش از انجام آزمایش مطابق با مقدار تجویز شده به وسیله پزشک، مصرف ننموده باشد، دچار عوارض جانبی گردد. از اینرو، از دستورات داده شده به وسیله پزشک خود به دقت بسیار پیروی نموده و از مصرف بیش از حد آن به منظور جلوگیری از بروز هرگونه عوارض جانبی در حین مصرف آن خودداری نمایید.

منبع: راسخون

به "اثرات جانبی سولفات باریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات جانبی سولفات باریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید