اظهارات طالبیان درباره آخرین شرایط ارگ علیشاه

به گزارش وبلاگ عکس، انتها حرف های آخر درباره هرنوع ساخت وساز در ارگ علیشاه تبریز زده شد و معاون میراث فرهنگی اظهار داشت نه تنها ساخت پارکینگ در محدوده ارگ علیشاه تبریز ممنوع است، بلکه انجام هر نوع عملیات شهرسازی نیز مشکل دارد.

اظهارات طالبیان درباره آخرین شرایط ارگ علیشاه

به گزارش وبلاگ عکس، حدود یک ماه است که حرکت کامیون های سنگین، بیل های مکانیکی و اقداماتی که قرار است شهرداری برای احداث پارکینگ در عرصه یا حریم ارگ علیشاه تبریز انجام دهد، ابعاد پررنگ تری به خود گرفته، به گونه ای که دوستداران میراث فرهنگی و اهالی تبریز هم نسبت به گودبرداری های کنار ارگ تبریز واکنش نشان دادند.

خوشبختانه این واکنش ها منجر به برگزاری جلسات و دستورهایی ازسوی مسئولان میراث فرهنگی، شورای عالی معماری و شهرسازی و مدیریت شهری و دولتی آذربایجان شرقی شد و به نتایج مثبتی هم رسید، اما کنار همه این اتفاقات یک پرسش دیگر نیز مطرح است؛ با توجه به نزدیکی فصل زمستان و شروع بارش باران و برف، در صورت پا برجا ماندن این گودال، آیا امکان فرونشست یا سست شدن بنای تاریخی و قدیمی ارگ علیشاه آن هم با توجه به رفت و آمدهای مکرر ماشین های سنگین در نزدیکی این بنا وجود ندارد؟

تا انتها هفته شرایط ارگ علیشاه معین می گردد

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این پرسش ها به وبلاگ عکس می گوید: پس از آنالیز منطقه توسط تیم ژئوفیزیک در انتها این هفته، و آنالیز نتایج آن در شورای فنی به این نتیجه می رسیم که باید انتها چه کاری انجام دهیم.

وی کارشناسانی که می توانند در این شورای فنی حاضر شوند را شامل کسانی می داند که بر مبنای علمی می توانند نقطه ای جایگزین را برای پارکینگ معین نمایند و ادامه می دهد: با انتها عملیات اسکن برداری از منطقه و براساس آن چه که به عنوان اطلاعات به دست می آوریم، همه موارد سر میز گذاشته می گردد و گروه شورای فنی درباره کل اتفاقات و حتی گودال ایجاد شده، اظهار نظر می نمایند.

به گفته او، علاوه بر برگزاری یک جلسه با حضور اعضای شورای فنی در این زمینه، جلسه ای نیز با حضور متولیان مصلی در ارگ تبریز برگزار می گردد تا بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم.

به بخشی از عرصه و حریم تجاوز شده بود

اما طالبیان درباره نتایج جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز به وبلاگ عکس شرح می دهد: در این جلسه یک گزارش از اتفاقات بدِ اتفاق افتاده در محوطه ارگ علیشاه و همچنین اهمیت این مجموعه در سطح ملی و جهانی ارائه دادیم که با توجه به گزارش کارشناسان میراث فرهنگی به بخشی از عرصه و بخشی از حریم تجاوز شده است.

وی با بیان این که در بخش عرصه تکلیف روشن است و به هیچ وجه در این بخش از بنای تاریخی، کسی حق ساخت وساز ندارد، ادامه می دهد: اما در بخش حریم با توجه به برخورد با آثار در حین خاک برداری، این گروه حق ادامه کار را ندارد، علاوه بر این موضوع، نیز این پروژه فرآیند قانونی شهرسازی خود را نگذرانده است.

ساخت پارکینگ منوط به تائید کمیسیون ماده 5

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام تصویب 3 بند در یک مصوبه درباره ارگ علیشاه در جلسه دوشنبه (24 آبان) و در جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی شرح می دهد: بر این اساس نخست هرگونه دخل و تصرف در عرصه ممنوع است و حتما باید بر اساس قوانین میراث فرهنگی در عرصه عمل گردد؛ از سوی دیگر هرگونه خاک برداری در حریم بدون گذراندن فرآیند قانونی و بدون مصوبه سازمان میراث فرهنگی ممنوع است. همچنین برای مکان یابیِ پارکینگ خارج از عرصه و حریم، باید مکان جدید پارکینگ در کمیسیون ماده 5 مورد آنالیز و تأیید قرار گیرد.

او با اشاره به انجام عملیات ژئوفیزیک گسترده در سطح منطقه علیشاه در انتها این هفته، این اقدام را گامی مثبت در شناسایی لایه های تاریخی بیان می نماید و درباره خاک برداری که دو شب گذشته و پس از اعلام توقف کار باردیگر در محوطه ارگ صورت گرفته است، بیان می نماید: عملیات صورت گرفته، خاک برداری نبوده است، بلکه قصد داشتند خاک های موجود را از محوطه خارج نمایند که ما اصرار داشتیم این خاک ها از محوطه خارج نشوند، چون ممکن است آثاری در این خاک ها موجود باشد که با کوشش همکاران و همراهی همه مقامات عالی استان خوشبختانه در ساعت دو بامداد این اقدام نیز متوقف شد.

پارکینگ یا بحث شهرسازی در محدوده ارگ علیشاه مشکل دارد

طالبیان با تاکید مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی که صبح روز گذشته (24 آبان) به تائید رسیده است، نیز می گوید: با این مصوبه نخست یک عزم ملی و قانونی برای حفاظت ارگ ایجاد می گردد. از سوی دیگر، دست اندرکاران معماری و شهرسازی مطلع می شوند که همه باید جلوی اتفاقات ناگواری از این دست را بگیرند. همچنین این اتفاق نشان می دهد به جز موضوع میراث فرهنگی احداث پارکینگ در این محدوده حتی به لحاظ شهرسازی نیز دارای مشکل است، بنابراین باید حتماً موضوع مکان یابی جدید برای پارکینگ در کمسیون ماده پنج نیز مطرح گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اظهارات طالبیان درباره آخرین شرایط ارگ علیشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات طالبیان درباره آخرین شرایط ارگ علیشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید