افزایش خرید گندم ایران از بازار جهانی

به گزارش وبلاگ عکس، رویترز به نقل از منابع صنعتی ایرانی گزارش داد ایران در پی خشکسالی و آسیب تماشا محصول داخلی، به خرید هشت میلیون تن گندم در فصل جاری احتیاج دارد.

افزایش خرید گندم ایران از بازار جهانی

به گزارش وبلاگ عکس، منابع صنعتی مطلع به رویترز گفتند: افزایش چشمگیر واردات گندم از میانگین سالانه حدود یک میلیون تن در پنج سال گذشته، برای تضمین تامین نان لازم است زیرا انتظار می رود محصول گندم ایران سال جاری 30 درصد کمتر باشد.

ایران در فصل زراعی 2021 با بدترین خشکسالی در 50 سال اخیر روبرو شد که باعث شد شرکتهای بازرگانی بین المللی انتظاراتشان برای واردات گندم از سوی ایران را بالا ببرند.

کاوه زرگران، رییس هیات مدیره انجمن تامین نمایندگان غلات ایران به رویترز گفت: ایران به واردات حدود هشت میلیون تن گندم در فاصله مارس 2021 تا مارس 2022 احتیاج دارد. وی گفت: حدود دو میلیون تن گندم تا به امروز در بنادر کشور تخلیه شده است.

فریال مستوفی، رییس مرکز خدمات مشاوره و سرمایه گذاری انجمن اتاق بازرگانی ایران در اظهارات جداگانه ای گفت: برداشت گندم ایران بین 10 تا 11 میلیون تن برآورد شده که کمتر از میانگین سالانه 15 میلیون تن است. افزایش چشمگیر واردات گندم، امکان واردات کالاهای دیگری شامل سویا یا ذرت به اندازه سالهای گذشته را تحت تاثیر قرار داده و به شدت محدود می نماید.

وزارت کشاورزی آمریکا هفته جاری پیش بینی خود از اندازه واردات گندم ایران برای فصل 2022-2021 را به 4.5 میلیون تن در مقایسه با برآورد قبلی 2.5 میلیون تن افزایش داد در حالی که شورای بین المللی غلات برآورد نموده که اندازه واردات ایران به 2.4 میلیون تن بالغ می گردد.

افزایش واردات گندم از سوی ایران با رکورد بالای قیمتها در بازار جهانی مصادف شده و هزینه های مالی را افزایش خواهد داد. قیمت گندم در بازار جهانی در اوت به بالاترین حد از سال 2013 صعود کرد. قیمت بالا منعکس نماینده نگرانیهای امنیتی غذایی جهانی است که با مسائل مالی ناشی از کووید 19 تشدید شده است.

شورای بین المللی غلات کمبود جهانی در فصل 2022-2021 را پیش بینی نموده که به مصرف بیشتر از اندازه فراوری منتهی شده است و گندم کمتری تا خاتمه سال در ذخایر باقی می گذارد.

منابع بازرگانی اظهار کردند: ایران در هفته های اخیر حداکثر 240 هزار تن گندم از روسیه خریداری نموده است. آمریکا مکررا اعلام نموده که فروش غذا و دارو شامل تحریمها نمی گردد اما احتیاط بانکهای بین المللی، دریافت فاینانس تجاری غربی را سخت نموده است.

خبرگزاری اینترفکس در 10 سپتامبر با اشاره به اظهارات کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه اظهار کرد: ایران میخواهد خرید گندم از روسیه را با استفاده از ناوگان کوچک از کشتیهایی که در دریای خزر فعالیت می نمایند، افزایش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت مشاوره کشاورزی پروزرنو در یادداشت اخیری نوشت: صادرات گندم روسیه به ایران در فاصله اول ژوییه تا 27 سپتامبر به 2.4 میلیون تن رسید. این اندازه فراتر از صادرات گندم روسیه به ایران به اندازه 1.4 میلیون تن در کل فصل 2021-2020 بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش خرید گندم ایران از بازار جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش خرید گندم ایران از بازار جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید