ایمپلنت تفسیرکننده امواج مغزی به خواندن مرد فلج یاری کرد

به گزارش وبلاگ عکس، یک مرد فلج که قادر به صحبت یا تایپ کردن نیست،حال می تواند بیش از هزار کلمه را با استفاده از یک دستگاه پروتز عصبی (neuroprosthetic) هجی کند.

ایمپلنت تفسیرکننده امواج مغزی به خواندن مرد فلج یاری کرد

محققان اعلام کردند که دستگاه پروتز عصبی امواج مغزی فرد فلج را به جملات کامل ترجمه می نماید. شان متزگر از دانشگاه سان فرانسیسکو کالیفرنیا (UCSF) گفت: هر چیزی ممکن است یکی از عبارات محبوب بیان شده به وسیله این مرد فلج بود.

این تیم سال گذشته نشان دادند که یک ایمپلنت مغزی موسوم به رابط مغز-رایانه می تواند 50 کلمه متداول را زمانی که مرد فلج قصد بیان کامل آن ها را دارد، ترجمه کند. در این مطالعه تازه منتشرشده در نشریه ارتباطات طبیعت، این محققان پیروز شدند نیت ذهنی این فرد فلج را زمانی که در سکوت اصوات الفبا را بیان می کرد، افشاسازی نمایند.

یک رابط هجی نماینده با استفاده از مدل سازی زبانی، این داده ها را به طور همزمان به کلمات تبدیل کرد. محققان قادر شدند بیش از هزار و 150 کلمه را افشاسازی نمایند که نماینده بیش از 85 درصد از محتوای جملات زبان انگلیسی است. آن ها می گویند که این تعداد کلمات می تواند تا بیش از 9 هزار کلمه افزایش یابد.

این وسیله در حدود 29 حرف را در هر دقیقه افشاسازی (decode) می نماید و نرخ اشتباه آن هم 6 درصد است و در هر دقیقه حدود هفت کلمه را معین می نماید. از این مرد فلج با عنوان BRAV 01 یاد می گردد؛ یعنی اولین مشارکت نماینده ای است که در آزمایش احیای صوتی رابط مغز - رایانه شرکت نموده است.

در سال 2019، محققان یک الکترود مخصوص با چگالی بالا روی سطح مغز او در بالای قشر (cortex) موتور زبانی کار گذاشتند. این تحقیق هنوز تا در دسترس قرار گرفتن برای هزاران نفری که هر سال بر اثر سکته، حادثه یا بیماری توانایی حرف زدن را از دست داده اند باید به وسیله مشارکت نمایندگان دیگری هم به تایید برسد.

پروفسور پاتریک دیگنار از دانشگاه نیوکاسل انگلیس نتایج این تحقیق را بسیار خیره نماینده دانست، اما اعلام کرد: از آنجا که جراحی ایمپلنت پروتز مغزی ریسک زیادی دارد، چنین دستگاهی احتمالا در آینده نزدیک تنها در خصوص افراد بسیار کمی استفاده خواهد شد.

وبلاگ عکس علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ایمپلنت تفسیرکننده امواج مغزی به خواندن مرد فلج یاری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمپلنت تفسیرکننده امواج مغزی به خواندن مرد فلج یاری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید