برنامه ایران برای فروش سلاح

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران : وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امریکاییها در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کردند که تحریم های تسلیحاتی برداشته نشود اما حیثیت آنها رفت و حقمان را از حلقوم آمریکایی ها بیرون کشیدیم.

برنامه ایران برای فروش سلاح

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از مهر: امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما با تحریم های مختلف روبرو بودیم و آمریکایی ها از این ابزار مرتباً علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کردند؛ در یک دوره ای در سال 89 تلاش کردند با نفوذی که در شورای امنیت دارند تحریم های جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به تحریم های شورای امنیت کنند که نفوذ آن را در دنیا افزایش دهند.

وی اضافه کرد: قطعنامه 2231 تمام تحریم های گذشته ایران را باطل کرد اما محدودیت هایی را به وجود آورد که هر کسی می خواهد با ایران ارتباط در حوزه تسلیحات داشته باشد باید از شورای امنیت مجوز بگیرد. این محدودیت اگرچه در ظاهر خیلی بهتر از گذشته بود اما با توجه به اینکه آمریکایی ها داشتند جلوی هرگونه ارتباط را با ایران می دریافتد و آنها می خواستند در حوزه بهداشتی، دارو و کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان و کمک های مردمی اخلال ایجاد کنند که امروز به طور اتوماتیک و بر اساس قطعنامه 2231 تمام محدودیت هایی که در حوزه تسلیحات پیش بینی شده بود برداشته شد و از امروز ما مجاز هستیم هر چیزی که نیاز داریم از دنیا تهیه کنیم و آنچه که دیگران نیاز دارند و می توانیم آنها را تأمین کنیم به دیگران بفروشیم.

وزیر دفاع گفت: اهمیت این موضوع بیشتر از نگاه دشمنان ماست؛ زیرا دشمنان ما به خصوص آمریکایی ها در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کردند که این محدودیت ها برداشته نشود و یا محدودیت های جدیدی اعمال شود تا حدی که تمام حیثیت خود را پای این کار گذاشتند و هر آنچه می توانستند در این راستا به کار بستند، اما حیثیت آنها به کلی رفت و اتفاقی افتاد که تا به امروز برای هیچ کشوری در شورای امنیت نیفتاده است.

امیر حاتمی در خصوص چرایی ترس آمریکا از آزادی ایران در حوزه تسلیحاتی، گفت: این موضوع دلایل متعددی دارد. بخشی از آن به دلیل مسائل داخلی آمریکاست و توضیحات انتخاباتی برای آنها دارد. از سوی دیگر دلایل واقعی این موضوع این است که ما در دفاع مقدس با محدودیت هایی روبرو بودیم و اوج مظلومیت های مردم ایران و نیروهای مسلح را شاهد بودیم که آمریکایی ها تلاش کردند چیزی به دست توانمند مردم ایران نرسد اما اوج خود باوری را فهمیدیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهیم از عزت و تمامیت ارضی کشورمان دفاع کنیم باید در حوزه دفاع بر خود متکی باشیم. این باور موجب حرکت ما شد و امروز می توانیم 90 درصد از نیازهای دفاعی خود را تأمین کنیم و با اتکا به توانایی خود می توانیم از کشورمان دفاع کنیم؛ ارائه این گونه الگو به دنیا برای آمریکایی ها بسیار تلخ و سخت است و آنها نمی خواهند چنین الگویی به دنیا ارائه شود.

حقمان را از حلقوم آمریکایی ها بیرون کشیدیم

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی در شرایطی به این توانمندی ها رسید که آنها تمام تلاششان را برای محرومیت ایران از حق طبیعی خود کردند و از سوی دیگر آنها می خواستند با دریافت این حق جمهوری اسلامی ایران را تحقیر کنند؛ پس از این جهت برای ما بسیار مهم بود که این حق را بگیریم. به حمدالله تلاش کردیم و عنایت خداوند نیز شامل حال شد و این اتفاق بسیار مهم رخ داد و ما حقمان را از حلقوم آمریکایی ها بیرون کشیدیم.

امیر حاتمی در خصوص دکترین دفاعی ایران در شرایط جدید، گفت: اگر همه فرصت های دنیا نیز در اختیار ما قرار بگیرد ما از خود اتکایی دست بر نمی داریم و این محبت را به طور جدی دنبال می کنیم اما این شرایط فرصت هایی را برای ما به وجود آورده است که یک سوی آن استفاده ما از ظرفیت های دنیاست که می توان از فناوری های موجود در دنیا استفاده کنیم و ما نیز می توانیم از این فرصت ها استفاده کنیم اما دوستانی داریم که آنها علاقه مند هستند و ما می توانیم از ظرفیت های آنها استفاده کنیم و برای تأمین بخشی از نیازهایمان از آنها بهره ببریم.

وزیر دفاع گفت: منطق اقتصادی می گوید اگر کالایی را دنیا تولید می کند ما می توانیم بر اساس منفعت اقتصادی از آن استفاده کنیم؛ البته این خود اتکایی که به دلیل تحریم ها به وجود آمد موجب شکل گیری یک ظرفیت عظیم در داخل کشور ما شد که کشورهای مختلفی می توانند از این نیازمندی ها استفاده کنند. بر اساس اصولی که در جمهوری اسلامی ایران ها بر آن معتقدیم می توانیم این توانمندی خود را به کشورهای دوست اهدا کنیم.

وی در خصوص اینکه آیا برنامه ای برای خرید و فروش سلاح دارید یا خیر؟ گفت: زمینه خرید و فروش سلاح وجود دارد و ما در این خصوص برنامه داریم. از حدود یک سال قبل که آمریکا تلاش کرد این محدودیت ها تمدید شود به نوعی باعث شدند که بسکمک از کشورها از توانمندی ما آگاه شوند و به ما مراجعه کنند. در این خصوص مذاکرات و صحبت هایی اجرا شده و زمینه هایی برای فروش و تأمین نیازمندی ها وجود دارد که البته فروش ما بسیار گسترده تر خواهد بود.

امیر حاتمی ادامه داد: محدودیت های شورای امنیت در هفت قلم مهم تجهیزات نظامی بود اما در دیگر حوزه ها ما هم خرید داشتیم و هم فروش انجام دادیم. امروز نیز بسکمک از کشورها به دنبال تأمین نیازهای شأن از ما هستند؛ به نظر من با این شکست که آمریکا در شورای امنیت خورد سلسله شکست های او تکمیل شد. به خصوص در نتیجه اقدامات دولت فعلی که موجب شد آنها در شورای امنیت یک سلسله شکسته هایی خوردند. آنها به جایگاهی رسیده اند که نمی توانند منافع خود را به درستی تأمین کنند و به همین دلیل سلسله شکست هایی را از ایران خوردند.

منبع: اقتصادنیوز

به "برنامه ایران برای فروش سلاح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ایران برای فروش سلاح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید