غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه، ضعف دیپلماسی مالی مشهود است

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از چالش ملی جهش صادرات، دومین رویداد رسانه ای آنالیز خلأ های فناورانه جهش صادرات با موضوع صادرات به سوریه با حضور محمد هادی ضیغمی، رئیس مرکز فناوری های ایران در سوریه، رضا محتشمی پور، قائم مقام بورس کالای ایران و محسن مقصودی تهیه کننده برنامه ثریا و سازنده مستند سوریه سرزمین شگفتی ها برگزار گشت.

غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه، ضعف دیپلماسی مالی مشهود است

سازنده مستند سوریه سرزمین شگفتی ها در این نشست با بیان اینکه هدف از ساخت این مستند این بود که نشان دهیم که غیر از اروپا و آمریکا می گردد با سایر کشورها نیز روابط مالی مناسب داشت اظهار کرد: متأسفانه بعضی مسئولان باوجود اینکه شعار بلد بودن زبان دنیا را می دهند اما تعامل با سایر کشورهای دنیا را بلد نیستند.

محسن مقصودی با اشاره به اینکه متأسفانه شناخت نخبگان کشورهای ایران و سوریه از یکدیگر بسیار کم است توضیح داد: باوجود این مسئله اما مردم سوریه علاقه قلبی زیاد و عجیبی نسبت به مردم ایران دارند.

وی عدم شناخت ایران و سوریه از یکدیگر را نخستین عامل عدم تعامل مناسب دو کشور در حوزه مالی دانست و گفت: در حال حاضر نگاه عمده مردم به کشور سوریه این است که آنجا کشوری جنگ زده و بدون ظرفیت است که نمی گردد با آن وارد تعاملات تجاری شد.

تهیه نماینده برنامه ثریا، ضعف اطلاع رسانی را باعث بروز ذهنیت نامناسب نسبت به شرایط سوریه دانست و گفت: متأسفانه بعضی اوقات اتفاقی در منطقه ای دور افتاده از سوریه رخ می دهد اما رسانه ها به نحوی خبررسانی می نمایند که گویا در مهم ترین منطقه سوریه انفجار اتفاق افتاده.

مقصودی با اعلام اینکه ترکیه با وجود حمایت از گروه های تروریستی، 8 برابر ایران به سوریه صادرات دارد بیان نمود: در حال حاضر اتفاقات تجاری بسیاری مهمی در سوریه در حال اجرا است که رسانه ها باید به آن ضریب دهند.

وی با اشاره به اینکه پس از پخش مستند سوریه سرزمین شگفتی ها بسیاری از شرکت ها برای سرمایه گذاری در این کشور اعلام آمادگی کردند اضافه نمود: آماده نبودن جهت دسترسی زمینی به سوریه یکی از عواملی است که هزینه واردات از ایران را برای تجار سوریه بالا برده است.

سازنده مستند سوریه سرزمین شگفتی ها با بیان اینکه سفارتخانه های ایران نباید صرفاً نگاه سیاسی در کشورهای مختلف داشته باشند گفت: متأسفانه امروز نظارت دقیقی بر عملکرد سفارتخانه ها وجود ندارد.

مقصودی با تاکید بر اینکه سفارتخانه ها باید به خانه تجار و فعالان مالی در کشورها تبدیل شوند ابراز داشت: تنها 2 تا 3 درصد از واردات کشور سوریه از ایران انجام می گردد.

تهیه نماینده برنامه ثریا با انتقاد از فرایند فعالیت وزارت خارجه در حوزه مالی بین الملل و دیپلماسی مالی گفت: وزارت صمت نیز در حال حاضر تمرکز خود را روی واردات گذاشته و تغییری در نگرش خود نداشته است.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر یک تحریم خودساخته برای خودمان ایجاد کردیم و صرفاً نقش یک وارد نماینده را ایفا می کنیم گفت: یکی از ملزومات تحقق گام دوم انقلاب، شکست همین حصار خودساخته است.

سازنده مستند سوریه سرزمین شگفتی ها با بیان اینکه سابقه تاریخی ملت ایران نشان دهنده آن است که ما یک کشور برونگرا بودیم که رد پای ما در سراسر دنیا بود گفت: متأسفانه اتخاذ سیاست های نادرست باعث شده تا امروز صرفاً واردنماینده باشیم.

مقصودی با بیان اینکه نبود برنامه جهت تعامل مناسب با کشورهای دنیا یک مشکل راهبردی ما در حوزه گسترش ارتباطات تجاری و مالی است بیان نمود: کشورهایی مانند ترکیه و لبنان در حال حاضر این برنامه راهبردی را برای خود ترسیم کردند و مداوم تأثیرات روابط سیاسی بر روابط مالی را پالایش می نمایند.

وی با اشاره به اینکه ترکیه 20 برابر به آفریقا صادرات دارد اضافه نمود: این در حالی است که سال های اولیه انقلاب ما ورود سیاسی بسیار مناسبی به آفریقا داشتیم اما به تعاملات تجاری و مالی ختم نشد.

تهیه نماینده برنامه ثریا گفت: امروز باید سفرای جمهوری اسلامی در سایر کشورها بر مبنای فعالیت های تجاری انتخاب گردد اما متأسفانه مسئولان ما در کوران جنگ مالی تصمیم می گیرند تا رایزن های مالی و بازرگانی را به کشور بازگردانیم.

ایران پیشنهاد مدیریت بندر لاذقیه سوریه را نپذیرفت!

مقصودی توضیح داد: کشور سوریه به ایران پیشنهاد داد تا مدیریت بندر لاذقیه را به طور مشترک با ایران داشته باشد اما نتیجه عدم فهم دقیق مسئولان کشور این است که چنین پیشنهادی را قبول ننموده و فرصت تا این اندازه مهم از دست می رود.

وی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکرد رسانه ای برای افزایش تعامل با کشور منطقه و به ویژه محور مقاومت گفت: ساخت فیلم ها، مستندها و سریال هایی باهدف معرفی پیشرفت های علمی و مالی و پیگیری پخش آن ها در شبکه های پربازدید برون مرزی گامی مهم در زمینه معرفی ظرفیت های ایران است.

سازنده مستند سوریه سرزمین شگفتی ها با تاکید بر اینکه نگاه ایران به کشورهای محور مقاومت قطعاً یک بازار مصرفی صرف نیست توضیح داد: برای ما باعث افتخار است کشوری مثل سوریه با وجود مسائل فراوان فراوری خود را حفظ نموده است و ما نیز به دنبال یاری به آن ها هستیم.

مقصودی اضافه نمود: راه اندازی زیرساخت تجارت الکترونیک مثل پرداخت آنلاین و نرم افزارهای خرید و فروش مبتنی بر اینترنت ظرفیت بزرگی در سوریه است که باید از آن استفاده کرد.

قائم مقام بورس کالا: جریان غربگرای کشور اهمیتی به تعامل مالی با جبهه مقاومت نمی دهد

قائم مقام بورس کالای ایران نیز در این نشست با بیان اینکه جریان غرب گرا در کشور اهمیتی به لزوم ارتباط و تعامل با کشورهای منطقه و به ویژه جبهه مقاومت نمی دهد اظهار کرد: این جریانات عمدتاً برنامه ای هم برای ارتباط با کشورهای مذکور ندارند و ارتباط با این کشورها را صرفاً در قالب سیاسی و امنیتی می بینند.

رضا محتشمی پور توضیح داد: متأسفانه نهادهای فرهنگی، مالی و اجتماعی کشور ما طرحی برای ادامه روابط با کشورهای منطقه و همچنین نبرد با نفوذ جریان سلطه در حوزه های مختلف ندارند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله تحریم بر حوزه های تجاری و مالی ایران در حوزه بین الملل دارد ابراز داشت: خط مقدم مقابله با دشمن در چنین شرایط حوزه اقتصاد و تجارت است.

محتشمی پور با اشاره به بروز بعضی مسائل در زنجیره تعاملات مالی کشور بیان نمود: مسئله تأمین امکانات لجستیکی جهت ایجاد تعامل، ارتباط و رفت و آمد به کشور سوریه از جمله موانع موجود در حوزه صادرات به سوریه است.

جهت زمینی دسترسی به سوریه فراهم نیست

قائم بورس کالای ایران با بیان اینکه کشور عراق و بعضی اتفاقات در این کشور سبب شده تا جهت زمینی ایران به سوریه تکمیل نگردد گفت: نفوذ آمریکایی ها در عراق باعث شده است تا توافقات عراق و ایران عملیاتی نگردد.

محتشمی پور عراق و افغانستان را بزرگترین بازار کالای های فناورانه ایران در شرایط فعلی دانست و گفت: احتیاج است تا شرکت های فعال در حوزه دانش بنیان به بازار کشور سوریه ورود نمایند و مسئولان نیز زیرساخت های تعاملاتی آن ها را ایجاد نمایند تا سوریه به بازار اصلی کالاهای فناورانه ایران تبدیل گردد.

قائم مقام بورس کالای ایران تاکید نمود: شرکت های دانش بنیان پیش از ورود به بازار سوریه باید تمامی ظرفیت های ایران بازار را شناسایی نمایند و با برنامه جامع اقدام به تعاملات تجاری نمایند.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف ما این است که ما عمدتاً روی مبحث عرضه فناوری تمرکز کردیم و به مبحث تقاضای فناوری کم توجهی کردیم اضافه نمود: امروز پیش از اینکه ما بازار سوریه را بشناسیم باید به دنبال آن باشیم که بازار سوریه ما را بشناسد.

محتشمی پور ضمن تجلیل از سازندگان مستند سوریه سرزمین شگفتی ها عنوان داشت: پخش این مستند باعث شد تا اقبال فعالان تجاری ایران برای حضور در بازار سوریه افزایش پیدا کند.

قائم مقام بورس کالای ایران با تاکید بر لزوم معرفی بازار ایران به تجار کشور سوریه اظهار کرد: ایجاد شناخت متقابل مهم ترین گام برای توسعه بازارهای تجاری فناورانه است.

وی با بیان اینکه باید در حوزه برندسازی به نحوی عمل گردد که برندهای ایران به خوبی در بازار سوریه معرفی گردد ابراز داشت: برندینگ جدی روی کالاهای ایرانی گامی جدی و مهم در توسعه روابط تجاری ایران و سوریه است.

ساخت و ساز؛ پتانسیل مهم کشور سوریه برای انبوه سازان ایرانی

محتشمی پور صنعت ساختمان را یک پتانسیل مهم در بازار کشور سوریه دانست و گفت: ورود به حوزه پروژه های ساختمانی یک ظرفیت بزرگ است که هم صنعت ایران را فعال می نماید و هم صنعت سوریه را به حرکت در می آورد.

قائم مقام بورس کالای ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت ایران به خوبی می تواند جوابگوی احتیاجهای بازار سوریه باشد اضافه نمود: برنامه ریزی دقیق در این حوزه می تواند در صنعت هردو کشور مؤثر باشد.

رئیس مرکز فناوری: فراورینمایندگان ایرانی بازار سوریه را نمی شناسند

رئیس مرکز فناوری های ایران در سوریه نیز در این نشست مسئله عبور و مرور به سوریه را یکی از موانع حضور مجموعه های تجاری ایران در سوریه دانست اظهار کرد: تا یکسال پیش بخشی از این مشکل رفع شده بود اما شرایط کرونا مجدد آن را تشدید کرد.

محمدهادی ضیغمی عدم شناخت ظرفیتی های تجاری ایران در سوریه را یکی دیگر از موانع موجود در جهت تعاملات تجاری ایران و سوریه دانست و ابراز داشت: در حال حاضر حوزه تجهیزات ساختمانی نظیر شیرآلات ساختمانی و مصالح ساختمانی مانند سرامیک فعالیت خوبی در کشور سوریه دارند اما باید به این نکته توجه کنیم که این ظرفیت ها از گذشته ایجاد شده و جدید نیستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید ظرفیت های تجاری و مالی خود را در حوزه های مختلف به بازار سوریه معرفی کند توضیح داد: از طرفی بسیاری از فعالان مالی ایران نیز ظرفیت بازار سوریه را نمی شناسند و این کشور را صرفاً کشوری درگیر با جنگ و فاقد ظرفیت مالی می دانند.

رئیس مرکز فناوری های ایران در سوریه ابراز داشت: ضروری است رویدادهایی برگزار گردد تا تجار ایرانی با حضور در سوریه و همچنین تجار سوری با حضور در ایران تعامل بیشتری با یکدیگر داشته و شناخت بیشتری از ظرفیت های هم داشته باشند.

ضیغمی با تأکید بر اینکه شرکت ها برای ورود به بازار سوریه باید به دنبال ارائه کالاهای باکیفیت باشند توضیح داد: به این نکته توجه داشته باشیم که به جز ایران، سایر کشورها نیز به دنبال ورود به بازار این کشور هستند و زمینه رقابتی وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم ساخت مستندی باهدف معرفی صنایع ایرانی گفت: باید کوشش کنیم تا در حوزه رسانه، ظرفیت های مالی و تجاری خود را به خوبی به بازار کشورهای منطقه و به ویژه محور مقاومت معرفی کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه، ضعف دیپلماسی مالی مشهود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از ظرفیت صادرات به سوریه، ضعف دیپلماسی مالی مشهود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید