تروریسم اقتصادی آمریکا بیش از کرونا، منجر به وخامت اوضاع در ایران شده است

به گزارش وبلاگ عکس، متن نامه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد ضرورت لغو تحریم ها علیه ایران در شرایطی که ایران در حال مبارزه همه جانبه با ویروس کرونا است، منتشر شد.

تروریسم اقتصادی آمریکا بیش از کرونا، منجر به وخامت اوضاع در ایران شده است

متن کامل نامه محمدجواد ظریف به آنتونیو گوترش به این شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل

این نامه را درباره موضوعی بسیار اضطراری برای شما می نویسم. همانگونه که مع الاسف جنابعالی- و تمامی همتایان اینجانب در سراسر دنیا- مستحضرید، همگی از شب گذشته به طور رسمی گرفتار یک همه گیری دنیای شده ایم. بیشتر ما تحت تاثیر شیوع بیماری ویروسی به شدت واگیردار کووید 19 قرار گرفته ایم و کشور من جزو کشورهایی است که تا به امروز بیشترین ابتلای کرونا در آنها گزارش شده است.

در شرایطی که این ویروس شهرها و روستاهای ما را به سرعت درمی نوردد، ملت ما- برخلاف دیگر ملت های مبتلا شده دنیا- از عواقب شدیدترین و گسترده ترین تروریسم مالی تاریخ که به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی از ماه می 2018 توسط دولت ایالات متحده در پی نقض تعهداتش ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده، رنج می برد.

اگرچه تجهیزات پزشکی، پزشکان، پرستاران، بهیاران و دیگر دست اندرکاران بهداشتی ما جزو بهترین ها در دنیا هستند، اما تلاش های ما در تشخیص و درمان بیماران و مبارزه با شیوع کرونا و در نهایت شکست این ویروس با مانع تروریسم مالی دولت ایالات متحده روبرو شده است.

رژیم تحریم های غیرقانونی آمریکا علاوه بر هدف گیری تجارت مشروع ما با دنیا، بر تمامی بخش های اقتصاد ایران تاثیر منفی گذاشته و این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا به مردم ما می گوید که اگر می خواهند گرسنه نمانند دولتشان می بایست تسلیم دستورات وقیحانه بیگانگان شود. اکنون همان مقام آمریکایی با بی شرمی تمام تا آنجا پیش رفته که علنا ارسال دارو برای مردم ایران را به گروگان خود گرفته و فروش دارو را به زیاده خواهی های غیرقانونی و نامربوط مشروط کرده است.

کاملا واضح است که دولت ایالات متحده سیاست تنبیه دسته جمعی مردم ایران را- از جمله از طریق محرومیت آنها از خرید اقلام بشردوستانه برخلاف شعارهایی که مکررا توسط دولتمردان آمریکایی اعلام می شود- در پیش گرفته است. آنچه که تا اینجا و متاسفانه برای جامعه بین الملل نامشخص باقی مانده این است که تروریسم مالی آمریکا چگونه به طور مشخص- و البته مستقیم- تلاش های ما برای مبارزه با همه گیری کرونا در ایران را به شرح ذیل تضعیف کرده است:

تحریم های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده صادرات نفت و اقلام تولیدی را برای ایران به شدت سخت کرده و بنابراین نه تنها بخش دولتی- که تهیه و تدارک غذا و داروی یارانه ای و دیگر کالاهای اساسی برای مردم ایران و به ویژه آسیب پذیرترین قشر جمعیت را برعهده دارد- هدف قرار داده بلکه به تضعیف کل بخش خصوصی ما که مسئول تامین کالا، ارایه خدمات و اشتغالزایی برای مردم می باشد، منجر شده است. ایالات متحده در تلاش است از طریق سیاست شکست خورده و شرم آور فشار حدبیشتری- با ارعاب دیگر کشورها در تجارت قانونی با ایران که اتفاقا بواسطه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مشروع قلمداد شده- منابع دولتی و بخش خصوصی مورد نیاز ایران برای تضمین اصل بقای مردمش را از بین ببرد.

تحریم های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و مستقر در ایران برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی را تقریبا غیرممکن می سازد و حتی اگر یک شرکت خارجی حاضر باشد اقلام مورد نیاز را به ایران بفروشد و ما بهای آن را از طریق دارایی هایمان در خارج از کشور بپردازیم، باز هم تحریم های درهم تنیده آمریکا در حوزه حمل و نقل و کشتیرانی، بیمه و بخش های مالی و بانکی چنین تجارتی را برای طرفین امکان ناپذیر می کند. این اقدام نه تنها با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ناسازگار است بلکه نقض قوانین کلی بین المللی بشردوستانه- که به مثابه جرم علیه بشریت است- و نیز قرار صادره توسط دیوان بین المللی دادگستری مورخ 3 اکتبر 2018 محسوب می شود.

تحریم های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده هزاران شهفرایند ایرانی را در خارج از کشور سردرگم کرده و آنها را در معرض اختلال فراوان پروازها در فرودگاه های اروپایی قرار داده است. در واقع، قطع ارتباط فرودگاه های اروپایی با هواپیمایی ایران ایر طی روزهای گذشته به هیچ عنوان به شیوع کرونا مربوط نبود بلکه مستقیما به تحریم خرید و نصب نرم افزار به روزشده برنامه ریزی پرواز توسط آمریکا مربوط می شود. چنین اقدامات ظالمانه ای هزاران خانواده ایرانی را در اضطراب و فشار ناخواسته در شرایط بحران مبارزه با کرونا قرار داده است و بار دیگر علاوه بر نقض مکرر مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، مقررات سازمان بین المللی هوانوردی (ICAO) و قوانین بین المللی بشردوستانه، خلاف قرار صادره توسط دیوان بین المللی دادگستری مورخ 3 اکتبر 2018 محسوب می شود.

علاوه بر هدف گیری معیشت، دسترسی به مراقبت بهداشتی و دارو و نیز عبور و مرور مردم ایران، تحریم های ثانویه غیرقانونی ایالات متحده حتی دسترسی ما به اطلاعاتی که دولت به منظور مبارزه با کرونا منتشر می کند را محدود کرده است. اعمال سانسور غیراخلاقی توسط گوگل بر نرم افزار موبایلی جدیدی تحت عنوان AC 19 -طراحی یک شرکت ایرانی برای کمک به شهفرایندان برای تشخیص بالقوه و مبارزه با کرونا- نیز به دلیل تروریسم مالی آمریکا است که به تولیدکنندکان ایرانی نرم افزارها اجازه افتتاح حساب در گوگل را فارغ از هر هدفی حتی بشردوستانه نمی دهد.

عالیجناب

چگونه ممکن است محرومیت مردم ایران از دارو و دسترسی به اطلاعات مربوط به درمان کرونا به نفع دنیا و دیگر ملت ها تمام شود؟

متاسفانه شرایط ظالمانه کنونی تاحدودی نتیجه بی عملی برخی از اعضای جامعه بین المللی است. برای نمونه در زمان حاضر- و حتی پیش از همه گیری دنیای کرونا- چه در حوزه ضدعفونی کننده های بهداشتی، سرنگ یا لوازم تنفسی و چه در کل در حوزه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی، واردات ما از اروپا از لحاظ مقدار و ارزش کمتر از دوره پیش از اجرای کامل برجام در سال 2016 است. واردات لوازم استریل کننده پزشکی از اتحادیه اروپا به تنهایی به میزان 75 درصد کاهش یافته است و همین فرایند نامبارک در دیگر زمینه های تجارت ما با اروپا وجود دارد.

دولت ایالات متحده در یک اقدام خلاف اصول اخلاقی نه تنها آنچه خود وقیحانه فشار حدبیشتری بر مردم ایران می خواند را افزایش داده بلکه علاوه بر آن- همانند کرونا که با شیوع خود در حال نابودی آسیب پذیرین شهفرایندان ما است-با وقاحت هر چه تمام ما را درباره مهار این ویروس موعظه هم میکند به نحوی که گویا خودش تا به امروز قادر به کنترل حمله کرونا بوده است!

درشرایطی که دیگر کشورها اکنون مشغول بحث درباره چگونگی مهار شیوع کرونا هستند- و درحالیکه اقتصادشان ضربه دیده و بیم و هراس در میان شان پدیدار گشته- مردم ایران نه تنها از تاثیرات این ویروس در پی عدم دسترسی کامل و کافی به تجهیزات پزشکی و تامین اقلام بهداشتی در امان نیستند، بلکه اقدامات فراوان دیگری که تروریسم مالی آمریکا توسط آن خانوارهای بیشماری را حتی پیش از ابتلای کرونا نابود کرده منجر به وخامت شرایط در ایران شده است. این شرایط آشکارا قابل مشاهده است چراکه تاثیرات مالی و دیگر تاثیرات کرونا حتی در کشورهایی که تعداد مبتلایان کمتری نبست به ایران دارند نیز در حال افزایش است.

با توجه به مطالب فوق الاشاره دولت ایالات متحده می بایست به سرعت به کارزار تروریسم مالی خود علیه مردم ایران سرانجام دهد و فورا تمامی تحریم هایی را که به صورت غیرقانونی علیه کشور من در تناقض آشکار با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اعمال کرده لغو نماید. به همین منظور، لازم است که سازمان ملل و اعضای آن به این خواسته مردم ایران در توقف سیاست شرورانه و بدون ثمر دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران توجه کافی مبذول دارند.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه این نامه را به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر نمایید.

عالیجناب، لطفا احترامات فایقه بنده را پذیرا باشید.

محمدجواد ظریف

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران

22/12/1398

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تروریسم اقتصادی آمریکا بیش از کرونا، منجر به وخامت اوضاع در ایران شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تروریسم اقتصادی آمریکا بیش از کرونا، منجر به وخامت اوضاع در ایران شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید