بچه ها در مدرسه چقدر در برابر کرونا و آنفولانزا ایمن هستند؟ والدین بخوانند!

به گزارش وبلاگ عکس، امسال مدرسه ها زودتر از هر سال، بازگشایی شده اند و فصل آنفولانزا هم در راه است تا به پاندمی کرونا بپیوندد. کرونا و آنفولانزا هر دو علائم مشابهی دارند و این موضوع کار را برای تشخیص بیماری سخت می کند.

بچه ها در مدرسه چقدر در برابر کرونا و آنفولانزا ایمن هستند؟ والدین بخوانند!

با شروع فصل آنفولانزا در پاییز امسال، والدین زیادی درگیر این سوأل ناراحت کننده می شوند که در صورت دیدن علائم سرماخوردگی در کودک شان و قبل از مراجعه به پزشک، چطور تشخیص دهند که او به آنفولانزا مبتلا شده است و ویزیت یک دکتر عمومی می تواند برای بهبودش کافی باشد یا اینکه درگیر بیماری کرونا شده است و نیاز به قرنطینه و مراقبت های پزشکی ویژه دارد؟

با این حال، اگر شما هم یک کودک مدرسه ای دارید، ما در این مطلب همه چیز را درباره کرونا و آنفولانزا در فصل پاییز و برگشتن بچه ها به مدرسه را به شما توضیح می دهیم.

مقایسه آنفولانزا و کرونا

تحقیقات جدید پیرامون تفاوت علائم آنفولانزا و کرونا در بچه ها، که به تازگی شروع شده است، نشان می دهند که تفاوت زیادی در بستری شدن، ICU رفتن و استفاده از دستگاه های تنفسی در بچه ها مبتلا به آنفولانزا و کووید-19 وجود ندارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در آمریکا، اخیرا راهنمایی درباره تفاوت آنفولانزا و COVID-19 منتشر کرده است. طبق گفته این سازمان، برخلاف اینکه تصور می گردد ویروس های آنفولانزا و کرونا به روش های مشابهی پخش می شوند، ویروس کووید-19 در بین گرو ه های خاصی از مردم با شرایط سنی خاص، بسیار مسری تر از آنفولانزا است. طبق این گزارش، مدت زمان بروز علائم در بازه قرار دریافت در معرض ویروس تا بروز بیماری در بدن، همچنین مدت زمانی که ویروس در هوا منتشر می گردد، بین آنفولانزا و SARS-CoV-2، ویروس عامل بیماری کرونا متفاوت است.

دکتر فلور ام. مونوز-ریواس، متخصص اطفال در کالج پزشکی بیلور می گوید: به عنوان متخصصین اطفال، نگرانی ما از این بابت است که تأثیر واقعی ویروس کرونا بر بچه ها، هنوز شناسایی نشده است. با این حال، فصل پاییز و زمستان امسال فرصت ارزیابی رفتار این ویروس در بچه ها را در اختیار ما قرار می دهد؛ به این علت که حتی اگر فاصله اجتماعی و سایر پروتکل ها برای کنترل کرونا همچنان پابرجا باشد، جامعه به طور کلی به فعالیت های عادی خود باز می گردد و اقدامات کنترلی با کیفیت قبل و به طور مداوم اجرا نمی شوند.

کارشناسان تأکید دارند که تأثیر کرونا بر روی بچه ها را نباید مانند ماه های شروعین این پاندمی، کم دانست چون تا پیش از این بچه ها اغلب در خانه بودند و به مدرسه نمی رفتند، بنابراین کمتر در معرض این ویروس قرار داشتند.

تب و سرفه در بچه ها مبتلا به کرونا شایع تر است

محققان در پژوهشی، 315 بیمار را که بین 25 مارس تا 15 ماه مه سال 2020 میلادی به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بودند را بررسی کردند سپس اطلاعات به دست آماده را با 1402 کودکی که از اول اکتبر 2019 تا 6 ژوئن سال 2020 مبتلا به آنفلوانزا تشخیص داده شده بودند، مقایسه کردند. (بچه های که بدون علامت بودند اما از نظر COVID-19 مثبت بودند ، در این پژوهش گنجانده نشدند.)

از گروه اول مبتلا به کرونا، 17.1 درصد در بیمارستان بستری شدند، 5.7 درصد در ICU و 3.2 درصد نیاز به دستگاه ونتیلاتور داشتند. از بچه ها مبتلا به آنفولانزا ، 21.2 درصد در بیمارستان بستری شدند، 7 درصد در ICU بستری شدند و 1.9 درصد به دستگاه ونتیلاتور نیاز پیدا کردند.

میانگین سنی بیماران بستری شده به علت کرونا 7 تا 9 سال بود و مبتلایان به آنفولانزا 2 تا 4 ساله بودند. علائم تب و سرفه در بچه ها مبتلا به COVID-19 در مقایسه با مبتلایان به آنفولانزا شایع تر بود.

علائم زیر در درصد بیشتری از مبتلایان به کرونا مشترک بود:

  • اسهال
  • استفراغ
  • سردرد
  • بدن درد
  • درد قفسه سینه

علائم مشترک بین کرونا و آنفولانزا

طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، مشکل دیگر برای والدین این است که ابتلا به کرونا و آنفلوانزا می تواند هم زمان اتفاق بیفتد.

دکتر ناتانیل بیرز (Nathaniel Beers)، رئیس سیستم مراقبت های بهداشتی HSC و متخصص اطفال می گوید: علائم COVID-19 و آنفلوانزا بسیار مشابه هستند، بنابراین والدین باید در صورت بروز تب، سرفه، استفراغ، اسهال یا گلودرد در بچه ها حتما به پزشک اطفال مراجعه کنند تا مشخص گردد که آیا نیاز به انجام تست کرونا وجود دارد یا باید درمان های مربوط به آنفولانزا را انجام دهند.

دکتر سونجا راسموسن (Sonja Rasmusse)، متخصص اطفال و اپیدمیولوژی در دانشگاه فلوریدا (UFHealth) تأکید می کند هم آنفولانزا و هم COVID-19 می توانند باعث بیماری شدید در بچه ها شوند. او می گوید: همه ما در این مدت شنیده ایم که احتمال ابتلا به کرونا در بچه ها کمتر از افراد بزرگسال است، اما این به معنی احتمال صفر ابتلای بچه ها به این بیماری نیست.

تأکید بر تزریق واکسن آنفولانزا

پزشکان تأکید می کنند که والدین برای خطر ابتلا به هر دو بیماری را جدی بگیرند. تا زمانی که واکسن کرونا در دسترس نیست، زدن ماسک، شستن دست ها و رعایت فاصله اجتماعی مؤثر ترین کارهایی است که باید جدی گرفته شوند. در رابطه با پیشگری از بیماری آنفولانزا هم مهمترین کاری که باید انجام داد، تزریق واکسن آنفولانزا است. با وجود اینکه این واکسن 100 درصد از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری نمی کند، اما امسال تزریق آن حیاتی تر از هر وقت دیگری است.

برگشتن بچه ها به مدرسه در زمان پاندمی کرونا

با اعلام ستاد مرکزی کرونا برای بازگشایی مدارس در 15 شهریور ماه امسال، شاهد آن هستیم که بچه ها و نوجوانان زیادی به کلاس درس رفته اند. فارغ از اینکه آیا از اساس فرستادن فرزندان به مدرسه در چنین برحه خطرناکی، کاری درست است یا غلط و بدون هرگونه قضاوتی، اگر شما پدر و مادری هستید که فرزند مدرسه ای دارید، ما در ادامه به تعدادی از سوال هایی که حتما برای شما در این دوران مطرح شده است، جواب داده ایم.

آیا بچه ها کمتر از بزرگسالان در معرض خطر بیماری کرونا قرار دارند؟

تا امروز نتایج تحقیقات نشان می دهند که بچه ها زیر 18 سال حدود 8.5٪ از مبتلایان به کرونا را تشکیل می دهند و مرگ و میر در میان آنها نسبت به گروه های دیگر سنی کمتر است و اغلب به طور خفیف به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال، مواردی از ابتلا به نوع حاد این بیماری هم در بچه ها گزارش شده است. همانطور که در مورد بزرگسالان گفته می گردد، بچه های که دچار بیماری های مزمن و مسائل پزشکی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند و نیازمند مراقبت های جدی و ویژه تری هستند.

مطالعات بیشتری برای ارزیابی خطر کرونا در بچه ها و درک بهتر انتقال آن در این گروه سنی در حال انجام است.

دوره نهفتگی ویروس کرونا در بچه ها چقدر است؟

دوره نهفتگی ویروس کرونا در بچه ها مانند بزرگسالان است. بازه زمانی قرار دریافت در معرض ویروس COVID-19 و شروع علائم آن معمولا حدود 5 تا 6 روز و میانگین آن 1 تا 14 روز است.

آیا بچه ها دارای بیماری های زمینه ای مانند آسم، دیابت و… باید در این دوران به مدرسه بروند؟

اینکه کودک باید به مدرسه برود یا نه، به شرایط سلامتی او، میزان شیوع COVID-19 در محل زندگی شما و پروتکل هایی که در مدرسه و جامعه برای کاهش خطر انتقال COVID-19 اعمال شده است، بستگی دارد. در حالی که شواهد موجود نشان می دهند که خطر ابتلای شدید به این بیماری در بچه ها نسبت به بزرگسالان کمتر است، اما همچنان ضروری است که دستورالعمل های احتیاطی ویژه ای برای به حداقل رساندن خطر انتقال ویروس به بچه ها انجام گردد. بعلاوه باید مزایای بازگشت به مدرسه را هم در نظر گرفت.

طبق تحقیقات، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند بیماری های مزمن تنفسی مثل آسم، چاقی، دیابت یا سرطان هستند، نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر ابتلای شدید به کرونا و مرگ هستند. به نظر می رسد این مسئله برای بچه ها هم وجود داشته باشد، هرچند هنوز نیاز به بررسی های بیشتری وجود دارد.

پدر و مادرها چه مواردی را باید در مورد کودک جدی بگیرند؟

  • سلامت کودک خود را زیر نظر بگیرید و در صورت مشاهده علائم، او را از مدرسه دور نگه دارید.
  • روش های بهداشتی مناسب را به کودک خود بیاموزید و با او تمرین کنید:
    • دستان خود را مرتب با صابون و آب تمیز بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، از با ژل و مایع های ضدعفونی کننده که حاوی حداقل 60٪ الکل است، استفاده کنید.
    • همیشه آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده در دسترس کودک قرار دهید و به تمیزی سرویس بهداشتی در خانه بیش از پیش اهمیت دهید.
    • زباله ها که احتمالا شامل ماسک و دستکش های استفاده شده است را به خوبی جمع آوری کنید و هر روز از خانه خارج کنید.
    • موقع سرفه و عطسه از دستمال یا آرنج تان استفاده کنید و از لمس صورت، چشم، دهان و بینی خودداری کنید.
  • کودک را به صحبت و سوأل پرسیدن و بیان احساسات شان به شما و معلم شان تشویق کنید. به یاد داشته باشید که کودک شما ممکن است واکنش های مختلفی نسبت به شرایط جدید و استرس ناشی از آن داشته باشد. صبور و آگاه باشید.
  • با استفاده از حقایق علمی و تأکید به مراقبت از یکدیگر، از تنش های میان بچه ها که عامل آن می تواند ترس از بیماری کرونا باشد، جلوگیری کنید.
  • با مدرسه کودک تان برای دریافت اطلاعات و نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در ارتباط باشید و حتی از آنها بپرسید که چگونه می توانید برای به اجرا درآمدن هر چه بهتر مراقبت های بهداشتی، از مدرسه حمایت کنید.

آیا بچه ها باید کل روز ماسک بزنند و آیا با ماسک ایمنی کافی دارند؟

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی WHO، پاسخ این سوال بستگی به شرایط بیماری کرونا در هر منطقه دارد، با این وجود تأکید می گردد که بچه ها بالای 12 سال، حتما در طول زمان حضور در مدرسه، از ماسک استفاده کنند. ماسک های پارچه ای مخصوص بچه ها با طرح های متفاوت نه تنها می تواند برای آنها جذاب باشند بلکه از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کنند؛ بعلاوه هوا برای تنفس راحت تر از آنها عبور می کند. در این شرایط معلمان به راحتی می توانند چشمان کودک را ببینند و هنوز هم می توانند با او ارتباط برقرار کنند.

باید توجه داشته باشید که وظیفه شما در محافظت از کودک این است که به او آموزش دهید در تمام مدت حضورش در مدرسه حتما ماسک داشته باشد. ماسک ها با مسدود کردن قطرات تنفسی حامل ویروس، انتقال ویروس کرونا را کاهش می دهند. بچه ها اغلب بدون علامت هستند اما می توانند ناقل ویروس باشند.

در این شرایط، فعالیت های بچه ها در مدرسه به چه شکلی باید طراحی گردد؟

همانطور که می دانید که امن ترین مکان در زمان این پاندمی، فضای باز است. بازی های و سرگرمی های زیادی وجود دارند که در آنها می گردد فاصله بچه ها را از یکدیگر حفظ کرد و با کمترین تماس با اشیا، باعث سرگرمی آنها شد. پیشنهاد خوب دیگر، علامت گذاری راهرو ها و حیاط مدرسه با روبان های رنگی، با هدف آموزش رعایت فاصله اجتماعی به بچه هاست.

توصیه ما به شما این است که با مربیان و معلمان در ارتباط نزدیک باشید و از آنها بپرسید که چه راهکارهایی برای حفظ امنیت بچه ها در مدرسه انجام می دهند. اگر اصول بهداشتی آنها در مدرسه کافی و مطابق با پروتکل هاست، می توانید تا حد زیادی نگرانی را کنار بگذارید، اما اگر غیر از این باشد، باید عاقلانه ترین کار را برای حفظ سلامت کودک و تمام اعضای خانواده انجام دهید، حتی اگر این کار، نبردن کودک به مدرسه باشد.

با توجه به تأثیر این پاندمی و روال برگزاری مدارس و امتحانات در خاتمه سال تحصیلی گذشته، با اضطرابی که ممکن است برگشت به مدرسه برای کودک داشته باشد چه کنیم؟

این دوران برای همه سخت و اضطراب آور بوده است و حتی اگر بچه ها هم به مدرسه بازگردند باز هم همه چیز با گذشته فرق کرده است. مهم است که در مورد مسائل با آنها صحبت کنید. طی این صحبت ها، واقع بین و راستگو باشید و از گفتن جملاتی مثل بهت قول میدم که مریض نمی شی. خودداری کنید. در عوض به آنها اطمینان دهید که شما و معلمان مدرسه، نهایت تلاش تان را برای مراقبت از آنها می کنید و از آنها هم بخواهید که با رعایت توصیه ها، با شما همراهی کنند.

منابع: Healthline, Inside Life Changing Medicine, WHO

منبع: دیجیکالا مگ

به "بچه ها در مدرسه چقدر در برابر کرونا و آنفولانزا ایمن هستند؟ والدین بخوانند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بچه ها در مدرسه چقدر در برابر کرونا و آنفولانزا ایمن هستند؟ والدین بخوانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید