خبرنگاران دیدبان حقوق بشر خواهان لغو تخریب اردوگاه پناهجویان سوری در لبنان شد

به گزارش وبلاگ عکس، تهران - خبرنگاران - دیدبان حقوق بشر حوزه اروپا - مدیترانه، از مقامات لبنان خواست حکم تخریب اردوگاه پناهجویان سوریه در روستای غزه در منطقه البقاع در غرب این کشور را لغو کند.

خبرنگاران دیدبان حقوق بشر خواهان لغو تخریب اردوگاه پناهجویان سوری در لبنان شد

این سازمان حقوق بشری که مقر آن در ژنو است، امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه ای مطبوعاتی در پایگاه اینترنتی خود تاکید نمود که با نگرانی دلایل صدور حکم تخریب اردوگاه عبدو کلینتون در لبنان را پیگیری می نماید.

این حکم به تازگی در پی دو روز درگیری اهالی روستای غزه با پناهجویان سوری صادر شد و شورای شهر غزه هدف از آن را جلوگیری از افزایش خشونت در منطقه البقاع لبنان اعلام نمود و اضافه کرد که این حکم تحت فشار شهروندان مخالف با وجود این اردوگاه در منطقه صادر شده است.

اما دیدبان حقوق بشر حوزه اروپا - مدیترانه ضمن آن که این دلایل را مورد قبول ندانست، تاکید نمود که بیروت باید تعهدات بین المللی در مورد پناهجویان را طبق قانون اساسی لبنان و کنوانسیون های بین المللی رعایت کند.

به همین دلیل طارق حجار مشاور قانونی این سازمان با اشاره به خطرناک بودن تخریب این اردوگاه در پی شیوع ویروس کرونا، بر ضرورت رعایت تمام حقوق پناهجویان و در صدر آن بهداشت، آموزش و سرپناه تاکید نمود.

جمعیت سوریه پیش از شروع بحران این کشور در 24 اسفند سال 1389 حدود 23.5 میلیون نفر اعلام شده بود که با توطئه های کشورهای غربی و عربی و یورش گروه های تروریستی به این کشور، طی سال های گذشته نزدیک به 12 میلیون نفر از این جمعیت پناهجوی در شهرهای مختلف این کشور و کشورهای ترکیه، مصر، لبنان، اردن و همچنین اروپا شدند.

لبنان در مقایسه با تعداد جمعیت اصلی خود میزبان بیشترین میزان پناهجویان سوری بوده است. نکته قابل ملاحظه اینکه لبنان در سطوح مختلف به ویژه در بخش مالی و تأسیسات زیربنایی با مسائل متعددی روبرو است؛ از جمله این مسائل می توان به بیکاری و کندی رشد مالی و بدهی های خارجی اشاره نمود، بنابراین ناگفته پیداست که میزبانی از این تعداد پناهجوی سوری نه فقط از نظر مالی بلکه از نظر اجتماعی، امنیتی و آموزشی نیز بار اضافی بر دولت لبنان تحمیل نموده است.

این در حالی است که یاری های سازمان ملل به پناهجویان سوری جوابگوی حداقل نیازهای روزمره آنان نیست و به همین دلیل بسیاری از سوری ها در لبنان به طور غیرقانونی مشغول به کار هستند و هفتاد درصد آنان نیز زیر خط فقر زندگی می نمایند.

از سوی دیگر بعضی کشورهای غربی و عربی مانع بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان می شوند تا از این حربه در مذاکرات صلح دولت دمشق و مخالفان حداکثر استفاده را ببرند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران دیدبان حقوق بشر خواهان لغو تخریب اردوگاه پناهجویان سوری در لبنان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دیدبان حقوق بشر خواهان لغو تخریب اردوگاه پناهجویان سوری در لبنان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید