خطر توافق بسیار بد در نیویورک

به گزارش وبلاگ عکس، خبرهای متفاوت، مبهم و بعضاً متناقضی از نیویورک به گوش می رسد؛ این ابهامات و تناقضات در کنار سوابقی که از مباحث فی مابین ایران و اروپا و آمریکا وجود دارد نگرانی هایی را فراوری نموده است. نگرانی از یک توافق بسیار بد.

خطر توافق بسیار بد در نیویورک

گروه سیاسی وبلاگ عکس: از صبح امروز دوشنبه(اول مهر 98) و همزمان با عزیمت آقای حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اخبار گوناگون و متفاوتی نیز از مسائلی که قرار است در این سفر رخ دهد مطرح شده است. حسام الدین آشنا مشاور ویژه رئیس جمهور در توئیتی نوشت که رئیس جمهور در آستانه انجام مأموریتی سخت از جانب ملت ایران است؛ مأموریتی شاید سختتر از همیشه. خالصانه محتاج دعایتان هستیم تا عزت، حکمت و مصلحت چراغ راهمان باشد.

پس از او مهدی محمدی کارشناس مسائل بین الملل و بویژه موضوع مذاکرات هسته ای در توئیتی از بیم ها نسبت به شکل گیری یک توافق بسیار بد در نیویورک نوشت: در آستانه یک توافق بسیار بد قرار داریم، مگر اینکه آقای روحانی از تجربه برجام چیزی آموخته باشد.

توئیت کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا از محتوای مصاحبه اش با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز به ابهامات و حدس ها اضافه نمود؛ امانپور نوشته بود که وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، امروز به من گفت که رئیس جمهوری [حسن] روحانی مایل است این هفته در نیویورک با رئیس جمهوری [دونالد] ترامپ دیدار کند به شرطی که رئیس جمهوری ترامپ آماده باشد آنچه ضروری ست را انجام دهد، [و] در قبال برداشتن تحریم ها نظارت دائمی بر تاسیسات اتمی ایران [انجام گیرد].

در توئیت دیگری نیز امانپور به نقل از ظریف اضافه نموده است: شاخه زیتون همیشه روی میز وجود داشت، ولی ما یک بار دیگر آن را نشان می دهیم.

محمدجواد ظریف البته بعد از ظهر امروز در مصاحبهی کوتاهی با سایت الف در این باره شرح داده است که ایران پیشنهاد دو تعهد متقابل 2023 را در برجام داده است، یعنی تصویب پروتکل الحاقی در ایران، در صورت لغو تحریم ها در مجلس آمریکا؛ به گفته ظریف، در صورت اجرای فوری تعهد توسط ایالات متحده دیداری در چارچوب 1+5 صورت خواهد گرفت. وی همچنین تاکید نموده است که حرف رسمی اش در مصاحبه به زودی پخش خواهد شد.

پس از آن خبرگزاری صداوسیما هم به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که وزیر خارجه ایران به سی ان ان گفته اگر در ازای تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران شاهد لغو نهایی تحریم ها در کنگره آمریکا باشیم و آمریکا به طور فوری تعهداتش را انجام دهد؛ آن وقت دیدار ایران و آمریکا در چارچوب 5+1 انجام می گردد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در اظهارنظری گفته است که ممکن است اتفاقاتی در نیویورک رخ دهد؛ او اضافه نموده: این اجلاس به ما اجازه می دهد اقدامات ناتمامی که در جریان اجلاس گروه 7 در شهر بیاریتز در جنوب فرانسه انجام دادیم را در نیویورک پیگیری کنیم. اجلاس گروه 7 نقطه آغازین برای پروژه گفت وگوی دو جنبه روسای جمهور ایران و آمریکا و یا حداقل مذاکره طرفین به وسیله واسطه ها برای باقی نگه داشتن ایران در برجام بود.

مجموعه اظهارنظرها و حدس هایی که امروز درباره مسائل فی مابین آمریکا و اروپا مطرح شده و همچنین سابقه ای که از این مسئله وجود دارد ابهامات را تشدید و البته نگرانی های مهمی را در تهران فراوری نموده است.

همچنان که در گزارش های پیشین وبلاگ عکس نیز به آن اشاره شده بود، یک نگرانی عمده که می تواند موجد یک توافق بسیار بد برای ایران باشد آن است که اساساً صورت مسئله فی مابین بر اثر تبلیغات و حجم اخبار و مراودات و مناسبات در هاله ای از غفلت قرار گیرد.

مهمترین وجه این صورت بندی غلط از مسئله ، وارد کردن ایران به فاز پسابرجام و اعطای امتیازات فرابرجامی است؛ به این شکل که تصور کنیم اختلافی میان ایران و اروپا و آمریکا وجود دارد و نقطه بهینه برای ایران شرایطی است که ما مقداری، و اروپا و آمریکا نیز تا حدی از مطالبات و شرایط اولیه شان کوتاه بیایند تا یک برد-برد دیگر برای ایران و طرف مقابل حاصل گردد. در حالی که صورت بندی واقعی به این صورت است که آمریکا و اروپا عملاً از برجام خارج شده اند و نه تنها هیچکدام از تعهداتشان را عملیاتی نمی نمایند بلکه بالعکس یک کمپین فشارحداکثری مشترک، با نقش های متفاوت، نیز علیه ایران به راه انداخته اند. بر همین مبنا ایران بعضی تعهدات خود در برجام را مطابقه بندهای 26 و 36 و 37 کاهش داده تا طرفهای مقابل نیز به تعهداتشان عمل نمایند.

هرچند توافق برجام نیز فی نفسه توافق بدی برای ایران بود، اما حداقلی ترین شرط ایران در شرایط فعلی، بازگشت کامل طرفهای مقابل به برجام و اجرای تعهداتشان است که برطرف کامل تحریم های نفتی صرفاً بخشی از آن است. در شرایطی که چنین اتفاقی رخ دهد، ایران نیز قاعدتاً تنها باید از سه گامی که برای کاهش تعهداتش برداشته بازگردد. هر توافق و یا نتیجه ای غیر از این برای ایران و طرف مقابل عملاً به معنای کوتاه آمدن ایران از موضع منطقی خود و در معنایی بالاتر اثبات تاثیرگذاری کمپین فشار حداکثری آمریکاست که رهبر انقلاب نیز اخیراً نسبت به آن به دولت هشدار جدی داده اند.

بنابراین حدس هایی که این روزها مطرح است، یعنی صرف نظر کردن ایران از گام های کاهش تعهدات برجامی و همچنین مصاحبه درباره مسائل منطقه ای و حتی اعمال تغییراتی در برجام، و در برابر آن صرفاً دریافت 15 میلیارد دلار یا یورو از اروپا آنهم به صورت خط اعتباری، عملاً وارد شدن دولت به یک توافق بسیار بدتر از توافق بد برجام است و مخاطرات جدی برای منافع ملی ایرانیان دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "خطر توافق بسیار بد در نیویورک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر توافق بسیار بد در نیویورک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید