راز افزایش قد مردم کره جنوبی

به گزارش وبلاگ عکس، یک قرن پیش انسان ها کاملا کوتاه قد بودند. برای مثال، میانگین قد یک زن ساکن کره جنوبی حدود 142 سانتی متر بود در حالی که میانگین قد یک زن امریکایی در همان زمان 159 سانتی متر بود. انسان ها با معیار های امروزی نسبتا کوتاه قد بودند و این تقریبا در تمام طول تاریخ بشر صادق بود.

راز افزایش قد مردم کره جنوبی

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از وُکس، با این وجود، در قرن گذشته قد انسان به شدت افزایش یافته است. در سطح جهانی انسان ها به طور میانه حدود 7.5 سانتی متر رشد قد داشتند، اما در کره جنوبی زنان به شکل حیرت انگیزی 20 سانتی متر و مردان به مقدار 15 سانتی متر رشد قدی داشته اند. این موضوع چگونه رخ داد؟

پژوهشگران کوشش نموده اند معین سازند که تا چه مقدار از قد انسان را می توان به ژنتیک نسبت داد و چه مقدار از آن تحت تاثیر محیط ما قرار گرفته است. نتیجه مطالعه ای اجرا شده روی سربازان بریتانیایی و ولزی در جنگ جهانی اول نشان داد که بزرگ شدن در محیطی با تغذیه بهتر و بیماری کم تر منجر به تفاوت قابل توجهی در بزرگسالی می گردد. مدتی پس از آن پژوهشگران مطالعه درباره خواهران و برادران دوقلو را شروع کردند و دریافتند که حدود 20 درصد از تفاوت قد آنان را می توان به محیط زندگی شان نسبت داد.

ژنتیک مشخص می نماید که ما به طور بالقوه می توانیم در دوران بلوغ رشد تا چه حدی قدی داشته باشیم. با این وجود، در بیشتر موارد تاریخ بشر این رشد متوقف شده است. با این وجود، در یکصد سال گذشته انسان معمولی تغذیه و بهبود سلامتی قابل توجهی داشته است. به نوبه خود ما نیز قد بلندتر شدیم.

کره جنوبی یک نمونه منحصر به فرد است. کره جنوبی در اوایل قرن بیستم کشوری فقیر و گرسنه بود. اما رشد مالی شدید باعث بهبود شرایط زندگی مردم آن کشور شد. بر اساس داده های بانک جهانی فراوری ناخالص داخلی سرانه آن کشور از حدود 158 دلار در سال 1960 میلادی به حدود 35 هزار دلار در سال 2021 منطبق با مقدار فراوری ناخالص کشور های ثروتمند اروپایی رسید.

منابع غذایی آن کشور در سال 1961 میلادی حدود 2100 کالری برای هر نفر بود که منطبق با میانگین کالری کشور های کم عایدی محسوب می شد. بر اساس داده های سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل تا سال 2013 میلادی هر شهروند کره جنوبی حدود 1200 کالری اضافی در دسترس داشت. هم چنین، داده های سازمان ملل به ما نشان می دهند که بیش از 20 درصد از نوزادان کره جنوبی در سال 1950 میلادی پیش از یک سالگی جان خود را از دست داده بودند این در حالیست که این رقم اکنون به 0.2 درصد رسیده است.

با این وجود، بهبود شرایط زندگی مردم در کره جنوبی در تضاد شدید با کره شمالی است. برای نیمی از سال های قرن بیستم کره شمالی و جنوبی یک کشور بودند و میزان قد ساکنان آن دو منطقه تقریبا یکسان بود.

با این وجود، پس از آن که یک رژیم استبدادی در کره شمالی قدرت را در دست گرفت و مرز های آن کشور را بست دیدیم که چه اتفاقی برای قد مردم کره شمالی رخ داد.

منبع: فرارو

به "راز افزایش قد مردم کره جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز افزایش قد مردم کره جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید