شکوه فر:حاشیه نشینان برق و آب و فاضلاب هم ندارند، نگاه لیبرالی حاشیه نشینی را به وجود آورد

به گزارش وبلاگ عکس، رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهروندی گفت: حاشیه نشینان برق و آب و فاضلاب هم ندارند یا اگر دارند، باز هم مثل خودشان غیررسمی است و بهداشت هم اصولاً نباید مسئله مهمی برای این قشر باشد.

شکوه فر:حاشیه نشینان برق و آب و فاضلاب هم ندارند، نگاه لیبرالی حاشیه نشینی را به وجود آورد

بنیامین شکوه فر در تبادل نظر با خبرنگار اجتماعی وبلاگ عکس، با اشاره به پدیده حاشیه نشینی در حوالی شهر های عظیم گفت: حاشیه نشینی از معضلات و پیامدهای ناشی از توسعه نامتوازن شهر ها و افسارگسیختگی فرهنگِ شهرنشینی است.

وی با بیان این که حاشیه نشینی با ضرایب متفاوتی حتی دامنگیر بسیاری از کشور های پیشرفته نیز شده است، اضافه نمود: در خیلی از کلانشهرهای دنیا شاهد حاشیه نشینانی هستیم که علاوه بر محرومیت از حداقل امکانات زندگی از امکانات رفاهی هم محروم هستند.

رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهفرایندی در خصوص وجود پدیده حاشیه نشینی در کشور گفت: در کشور ما هم حاشیه نشینی یکی از پنج مسئله و چالش اصلی و به معنی اسکان اجباری شهفرایندان فاقد درآمد و توان تامین مسکن مناسب، در سکونت گاه های غیررسمی ساخته شده با مصالح غیر استاندارد و ناایمن در حومه شهرهاست.

وی توضیح داد: حاشیه نشینان برق و آب و فاضلاب هم ندارند یا اگر دارند، باز هم مثل خودشان غیررسمی است و بهداشت هم اصولاً نباید مسئله مهمی برای این قشر باشد.

شکوه فر در خصوص موضوع کار حاشیه نشینان گفت: مسئله کار معنای خاصی که در شهر دارد، در جامعه حاشیه نشینی ندارد و یک سری از بچه ها مسئول تأمین معاش بقیه از هر راه ممکن هستند و یک سری هم به کار غیررسمی زنان متکی است. عده ای هم که شرایط مالی بهتری دارند، دست فروشی می نمایند.

این پژوهشگر حقوق عمومی با اشاره به شهر های عظیمی، چون تهران، مشهد، اهواز، چابهار، بندرعباس که دارای بیشترین سکونت گاه های غیررسمی هستند، گفت:این شهر های عظیم دارای سکونت گاه هایی هستند که به علت شکاف عمیق اجتماعی بین ساکنان این سکونت گاه ها و مناطق رسمی شهر، آبستن تنش های خطرناکی هستند و هر از گاهی خبر های ناخوشایندی از آن ها به گوش می رسد.

شکوه فر مهم ترین عامل بروز حاشیه نشینی را فقر و ضعف مالی دانست و اظهار کرد: این که در حاشیه های شهر های عظیم و بیخ گوش ما شهفرایندانی زندگی می نمایند که با فقر مطلق دست پنجه نرم می نمایند و ما حتی تصوری از چگونگی گذران زندگی شان نداریم در واقع خودش یک معلول است.

وی در خصوص اینکه فقرحاشیه نشینان، منجر به بروز پیامد هایی می گردد اضافه نمود: عواملی مانند سطح نازل سواد، گسترش اعتیاد، بچه ها بی سرپرست و بدسرپرست، کار بچه ها، قاچاق مواد مخدر، تن فروشی و انواع فساد های جنسی، جنایت، قتل از پیامد های فقر است وچه بسا آن چیز هایی که زیر پوست این مناطق در جریان است و به چشم غریبه ها نمی آید.

این استاد دانشگاه عامل اصلی پیدایش حاشیه نشینی را توسعه نامتوازن و سبکِ مدیریت شهری دانست و اظهار کرد:در خصوص معضل حاشیه نشینی دو نگاه متفاوت در کشور ما وجود دارد که در واقع نشانگر رویارویی جدی دو دنیا بینی در حوزه تعاملات انسانی و مدیریتی است.

شکوه فر در خصوص نگرش لیبرالی و انقلابی به پدیده حاشیه نشینی گفت: این نگرش با بی توجهی به حاشیه نشینان عملاً شرایط را به سوی حذف آن ها می برد که طبعاً مسائل و آسیب های زیادی در پی دارد و نگاه مقابل آن، نگاه انقلابیِ مبتنی بر مبانی ارزشی و دنیا بینی الهی است که به دنبال تبعید حاشیه نشینان و زاغه نشینان نیست و آن ها را دور از ذهن و مورد بی مهری قرار نمی دهد.

رئیس اندیشکده حقوق شهری و شهفرایندی با تاکید بر این که عدم ارائه خدمات عمومی و ندادن خدمات شهری به شهفرایندان حاشیه نشین زندگی مطلوب را از آن ها سلب می نماید توضیح داد: در بعضی مقاطع نگاه لیبرالی بر مدیریت شهری و شورای شهر فعلی و بعضاً شوراهای قبلی حاکم است و این معضل ناشی از عدم توجه نظام مدیریتی ما به همه ابعاد و زوایای توسعه از جمله مباحث انسانی است.

وی اعلام نمود:حاشیه نشینی پدیده ای نیست که یک شبه رخ داده باشد بلکه محصول فرایند معیوب توسعه ناکارآمد شهری طی 6 دهه برنامه ریزی است، اما وجه تراژیک مسئله، افزایش روزبه روز آن در کشورمان طی سال های گذشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شکوه فر:حاشیه نشینان برق و آب و فاضلاب هم ندارند، نگاه لیبرالی حاشیه نشینی را به وجود آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه فر:حاشیه نشینان برق و آب و فاضلاب هم ندارند، نگاه لیبرالی حاشیه نشینی را به وجود آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید