طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله

به گزارش وبلاگ عکس، مربای چغاله پسته یکی از است. پای چاقاله پسته اوایل تابستان به بازار باز می گردد و یک نوبرانه پرطرفدار است. هر چند خیلی ها ترجیح می دهند چغاله پسته را مثل چغاله بادام با نمک میل نمایند ولی با درست کردن مربای چاقاله پسته، می توانید در همه فصول سال از طعم خوشمزه چغاله پسته لذت ببرید. در این مقاله در در مجله خبرنگاران ، طرز تهیه مربای چغاله پسته را همراه با راه های شیرین کردن و گرفتن تلخی چغاله پسته و نگهداری مربای چغاله پسته به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله

مواد لازم برای تهیه مربای چغاله پسته

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
چغاله پستهنیم کیلوگرم
شکر750 گرم
آبلیمو2 قاشق غذاخوری
گلاب2 قاشق غذاخوری
هل3 عدد
نمکبه میزان لازم

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه: 1 ساعت

مدت زمان پخت مربای چغاله پسته: 45 دقیقه

مراحل طرز تهیه مربای چغاله پسته

مرحله اول: پسته ها را در آب و نمک بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته برای روشن شدن رنگ مربا، چغاله های پسته را در میزانی آب و نمک بخیسانید. برای این کار در یک ظرف مناسب، به میزان ای که روی پسته های تازه را بپوشاند، آب بریزید و به آن میزانی نمک اضافه کنید (برای این میزان چغاله پسته یک لیتر آب و یک قاشق غذاخوری نمک کافی است). بین 3 تا 8 ساعت صبر کنید.

در صورت تمایل می توانید نمک را به صورت یا اینترنتی از فروشگاه های بخرید

مرحله دوم: چغاله پسته را چند بار بشویید

پسته ها را بعد از استراحت کردن در آب نمک، آبکش کنید. چاقاله های پسته را در میزانی آب سرد بریزید و 3 یا 4 بار آب آن را عوض کنید. با یک سوزن، سر و ته پسته ها را سوراخ ایجاد کنید تا حجم بگیرند.

مرحله سوم: گرفتن تلخی چغاله پسته

در یک قابلمه به میزان 2 لیتر، آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. پسته ها را به آب در حال جوش اضافه کنید. صبر کنید چند جوش بخورند. پسته ها را آبکش کنید. دوباره در قابلمه آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. پسته های آبکش شده را به آب در حال جوش اضافه کنید.

چغاله پسته ها را بعد از چند جوش خوردن آبکش کنید. 3 تا 4 مرتبه این کار را انجام دهید. چغاله های پسته با این روش، تلخی خود را از دست می دهند.

مرحله چهارم: شربت مربای چغاله پسته را درست کنید

بعد از این که چاقاله ها شیرین شدند (تلخی شان گرفته شد)، در یک قابلمه میزانی آب بریزید. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. شکر و گلاب را در آب ریخته و هم بزنید تا حل گردد.

چاقاله پسته هایی را که در مرحله قبل آبکش نموده بودید، به شربت اضافه کنید. بعد از اینکه دوباره محلول آب و شکر آغاز به جوشیدن کرد، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

در صورت تمایل می توانید شکر و گلاب را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های بخرید

مرحله پنجم: هل و آبلیمو را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته درب قابلمه را روی آن بگذارید تا مربا به خوبی بپزد و شهد مربا غلیظ گردد. وقتی مربا قوام پیدا کرد، آبلیمو، گلاب و هل را اضافه کنید. 5 دقیقه دیگر صبر کنید. سپس شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید مربا در قابلمه سرد گردد.

هل و آبلیمو را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید

مرحله آخر: مربای چغاله پسته را در شیشه بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای چاقاله پسته و بعد از این که مربا کاملا در قابلمه سرد شد، مربا را در شیشه های خشک و تمیز درب دار بریزید و درب شیشه های مربا را محکم ببندید. مربا را در مکان خنک و به دور از نور آفتاب نگه دارید.

شما می توانید را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای پوست پسته

نکات مهم در طرز تهیه مربای چغاله پسته

  • مراقب باشید چغاله پسته هایی را که برای درست کردن مربا انتخاب می کنید، نرم باشند و مغز آن ها سفت نشده باشد.
  • خیساندن چاقاله های پسته در آب نمک برای سبز ماندن و خوشرنگی مربا بعد از پخت است. می توانید این مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته را حذف کنید.
  • برای شیرین کردن چاقاله های پسته، بعلاوه می توانید 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی آهک را با 2 لیتر آب مخلوط کنید. چغاله های پسته را به مدت 2 ساعت در آب آهک قرار دهید و سپس آن را آبکش کنید. چند بار چغاله ها را بشویید و آب آن ها را دور بریزید تا آب روی آن ها کاملا زلال و شفاف گردد.
  • اگر در قسمت ابتدایی و انتهایی پسته، با سوزن سوراخ ایجاد نکنید، پسته ها بعد از مربا شدن، پف نمی نمایند و حجم نمی گیرند. سوزن زدن باعث بهتر شدن ظاهر مربا هم خواهد شد.
  • به جای استفاده از هل می توانید از وانیل بهره ببرید ولی بعد از اضافه کردن هل، باید چند دقیقه بعد مربا را از روی حرارت بردارید.
  • به جای استفاده از آبلیمو می توانید از جوهر لیمو بهره ببرید.
  • چاشنی هایی مثل آبلیمو و هل (یا مواد دلخواه و مشابه مثل وانیل) را حتما در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای چغاله پسته و هنگامی که مربا کاملا قوام پیدا نموده بود، اضافه کنید. این کار باعث جلوگیری از شکرک زدن مربای پسته بعد از نگهداری نیز می گردد. سایر دلایل شکرک و کپک زدن مربا و راهکار های جلوگیری و برطرف آن را می دانید؟
  • اگر می خواهید رنگ چغاله های پسته بعد از مربا شدن تغییر زیادی نکند، درب قابلمه را در هنگام پخت مربا باز بگذارید و حرارت را روی حالت خیلی ملایم تنظیم کنید.
  • مربای چاقاله گردو هم مرسوم است. روی لینک مطلب آن کلیک کنید و طرز تهیه را بخوانید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک و بدون آهک

نکاتی برای نگهداری مربای چغاله پسته

  • بهتر است قبل از ریختن مربای چغاله پسته در ظرف، شیشه ها را در میزانی آب جوش قرار دهید تا کاملا استریل شوند. سپس حتما شیشه ها را به خوبی خشک کنید تا رطوبت خود را از دست بدهند. بهتر است از یک دستمال خشک و بدون پرز برای این کار بهره ببرید.
  • بعد از ریختن مربا در شیشه، درب آن را محکم ببندید و یک شب تا صبح، شیشه ها را وارونه بگذارید تا هوای موجود در آن ها خارج گردد.
  • برای ماندگاری بیشتر مربای چغاله پسته، بعد از اینکه مربا را در ظروف شیشه ای ریختید و در آن ها را محکم بستید، شیشه ها را برای 10 دقیقه در یک قابلمه آب در حال جوشیدن بگذارید. این کار مثل کنسرو کردن است و مدت زمان نگهداری را بالا می برد.
  • شیشه هایی که برای نگهداری مربای چغاله پسته انتخاب می کنید، بهتر است سایز کوچکی داشته باشند تا مرباها زودتر تمام شوند و درب شیشه مربا را زیاد باز و بسته نکنید.
  • مربای چغاله پسته را بهتر است در یخچال قرار دهید تا باکتری ها امکان رشد نداشته باشند. حداکثر دمایی که مربا را می توانید در آن قرار دهید، 25 درجه سانتی گراد است.
  • معمولا آذربایجانی ها مربای چغاله یا پوست پسته را هنگام افطار ماه رمضان و با شیر برنج (طرز تهیه شیر برنج) و فرنی (طرز تهیه فرنی) هم میل می نمایند.

فوت و فن های خوشمزه شدن مربا چغاله پسته

چرا مربا چغاله پسته شکرک می زند؟

استفاده زیاد از شکر برای تهیه مربا و پختن مربا روی حرارت بالا از مهم ترین عواملی هستند که باعث ایجاد شکرک در مربا می شوند.

چرا مربای چغاله پسته تلخ می گردد؟

برای اینکه مربای چغاله پسته طعم بهتری داشته باشد، شما باید 4 تا 5 مرتبه چغاله پسته ها را در آب جوش ریخته و بعد از چند جوش خوردن، آنها را آبکش کنید. این کار باعث می گردد تا تلخی چغاله ها از بین برود.

برای جلوگیری از شکرک زدن مربای پسته چه باید کرد؟

شما می توانید برای جلوگیری از شکرک زدن مربا یک قاشق آبلیمو را در آخرین مرحله پخت مربا به آن اضافه کنید.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای چغاله پسته خانگی مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید