عیب یابی و برطرف مشکل کار نکردن فن لپ تاپ

به گزارش وبلاگ عکس، کار نکردن فن لپ تاپ موجب گرم شدن بیش ازحد دستگاه، کاهش عمر باتری و حتی خرابی قطعات آن می گردد؛ بنابراین مهم است که با تشخیص علت کار نکردن فن لپ تاپ، مشکل را رفع کنید تا دستگاه شما دچار ایرادات جدی نگردد.

عیب یابی و برطرف مشکل کار نکردن فن لپ تاپ

با مجله وبلاگ عکس همراه باشید تا دلایل کار نکردن فن لپ تاپ را آنالیز کنیم و راهکارهای برطرف مشکل را توضیح دهیم. بعلاوه شما می توانید برای آنالیز دقیق لپ تاپ خود و برطرف ایرادات آن از کارشناسان و متخصصان ما مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره و استفاده از خدمات، سفارش خود را در بخش تعمیر کامپیوتر و لپ تاپ ثبت نمایید و یا با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • تنظیمات BIOS نادرست ممکن است باعث کار نکردن فن لپ تاپ گردد.
  • در صورتی که مشکل کار نکردن فن به دلیل گرم شدن بیش ازحد لپ تاپ باشد، می توانید از روش های مدیریت حرارتی بهره ببرید.
  • تمیز کردن فن لپ تاپ به صورت دوره ای برای جلوگیری از تجمع گردوخاک و تشکیل رسوب در داخل آن ضروری است.

چرا فن لپ تاپ کار نمی کند؟

عوامل متعددی ممکن است فن لپ تاپ را از کار بیندازند؛ اما رایج ترین عللی که موجب کار نکردن فن لپ تاپ هستند به توضیح زیر است؛

1. گرد و غبار

اولین دلیل کار نکردن فن لپ تاپ گردوغبار است که به داخل فن لپ تاپ وارد شده و باعث ایجاد مشکل در حرکت آن می گردد.

2. تنظیمات سخت افزاری

تنظیمات BIOS نادرست ممکن است باعث کار نکردن فن لپ تاپ گردد. در بعضی از لپ تاپ ها دسترسی تنظیمات سخت افزاری مربوط به فن، برای کاربران وجود دارد که در صورت تنظیمات نادرست از طرف کاربر، فن دچار مشکل می گردد.

3. تنظیمات نرم افزاری

تنظیمات برنامه های نرم افزاری ممکن است باعث مشکل در کارکرد فن شوند. بعضی برنامه ها می توانند تنظیمات اتوماتیک برای کارکرد فن مشخص نمایند که در صورت تنظیمات نادرست باعث کار نکردن فن لپ تاپ شوند.

4. خرابی سخت افزاری

آخرین دلیل این مشکل، خرابی سخت افزاری است. برای تشخیص خرابی فن از یک تکنسین بخواهید تا قطعه را آنالیز کند و در صورت لزوم آن را تعویض نماید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر!

عیب یابی و برطرف مشکل کار نکردن فن لپ تاپ

گاهی اوقات عیب یابی و برطرف مشکل کار نکردن فن لپ تاپ بسیار ساده است و احتیاج به تخصص و مهارت خاصی ندارد؛ اما در مواقعی مانند خراب شدن قطعه که ضروری است تعمیر یا تعویض گردد، باید از یک تعمیرکار یاری بگیرید.

برای برطرف مشکل از کار افتادن فن لپ تاپ اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تمیز کردن فن

اگر فن لپ تاپ شما به دلیل گردوغبار کار نمی کند، ابتدا باید آن را تمیز کنید. برای این کار، می توانید از یک بادکنک یا مکش گردوغبار بهره ببرید.

  • اصلاح تنظیمات سخت افزاری

در صورتی که تنظیمات BIOS نادرست باعث کار نکردن فن شده باشد، می توانید به تنظیمات BIOS دسترسی پیدا کنید و آن ها را به حالت پیش فرض بازگردانید.

  • اصلاح تنظیمات نرم افزاری

در صورتی که مشکل نرم افزاری باعث کار نکردن فن لپ تاپ شده باشد، می توانید تنظیمات برنامه های مربوط را آنالیز کنید و آن ها را مجدد تنظیم کنید.

تعمیرات لپ تاپ و کامپیوتر با تیم وبلاگ عکس

  • تعویض قطعات سخت افزاری

اگر فن لپ تاپ شما به دلیل خرابی سخت افزاری کار نمی کند، ضروری است قطعات خراب را تعویض کنید. برای این کار، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید.

  • مدیریت حرارت

در صورتی که مشکل کار نکردن فن به دلیل گرم شدن بیش ازحد لپ تاپ باشد، می توانید از روش های مدیریت حرارتی مانند استفاده از پایه خنک نماینده، کاهش تنظیمات کارت گرافیک و پردازنده و تعویض پوشش حرارتی بهره ببرید.

نکات مهم برای نگهداری از فن لپ تاپ

برای نگهداری بهتر و افزایش طول عمر دستگاه بهتر است به چند نکته توجه داشته باشید؛

  • تمیز کردن فن لپ تاپ به صورت دوره ای برای جلوگیری از تجمع گردوخاک و تشکیل رسوب در داخل آن ضروری است.
  • استفاده از پایه خنک نماینده برای کاهش دمای لپ تاپ و جلوگیری از گرم شدن بیش ازحد آن مفید است.
  • اجازه ندهید لپ تاپ بر روی سطوح نرم و پوشیده شده قرار گیرد، زیرا این موضوع مانع از جریان هوای لازم برای خنک کردن فن می گردد.
  • از لپ تاپ خود در محیط با دمای مناسب بهره ببرید. دمای محیط باید بین 15 تا 28 درجه سانتیگراد باشد.
  • در صورتی که لپ تاپ شما دارای کارت گرافیک جداگانه است، برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند کار نکردن فن لپ تاپ، می توانید از تنظیمات مربوط به کارت گرافیک در نرم افزارهای مختلف بهره ببرید تا از ظرفیت کامل آن بهره ببرید.
  • در صورتی که فن لپ تاپ به دلیل خرابی سخت افزاری کار نمی کند، ضروری است قطعات خراب را به زودی تعویض کنید تا از خرابی بیشتر جلوگیری گردد.
  • استفاده از نرم افزارهای مانیتورینگ سیستم مانند HW Monitor و Speed Fan برای آنالیز شرایط فن و دمای لپ تاپ مفید است.
  • اگر بعد از تمیز کردن همچنان صدای فن لپ تاپ بلند است، ممکن است به دلیل فشار بیش ازحد گردوغبار باشد. در این صورت، باید آن را دوباره تمیز کرد.
  • در صورتی که لپ تاپ شما در معرض آفتاب یا نور مستقیم واقع شده است، ممکن است دمای آن بیشتر از حد معمول گردد. لذا، بهتر است لپ تاپ را در محیطی با نور ملایم و خنک قرار دهید.
  • برای پیشگیری از مشکل کار نکردن فن لپ تاپ در صورت امکان، روی لپ تاپ خود یک پوشش حرارتی قرار دهید تا دمای آن کاهش یابد.
  • اگر در حین استفاده از لپ تاپ، دمای آن به صورت ناگهانی بالا برود، باید فورا مشکل را آنالیز کنید.

بیشتر بخوانید: دسترسی به تنظیمات باتری لپ تاپ

نتیجه گیری

در این مطلب به مهم ترین عوامل کار نکردن فن لپ تاپ اشاره کردیم و راهکارهای برطرف مشکل را توضیح دادیم.

توجه داشته باشید که تعدادی از این عوامل تخصصی هستند و ضروری است به وسیله یک تعمیرکار آنالیز شوند. توصیه می کنیم در صورتی که مهارت و تجربه کافی در این زمینه ندارید، برای برطرف دلیل کار نکردن فن لپ تاپ از یک تکنسین باتجربه یاری بگیرید.

منبع: آچاره

به "عیب یابی و برطرف مشکل کار نکردن فن لپ تاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیب یابی و برطرف مشکل کار نکردن فن لپ تاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید