چگونه استرس شغلی را مدیریت کنیم؟

به گزارش وبلاگ عکس، شرایط کاری اغلب می توانند منجر به ایجاد استرس در افراد شوند و به نحوی اجتناب ناپذیر هستند.

چگونه استرس شغلی را مدیریت کنیم؟

از همین رو، برترین رویکرد برای مقابله با استرس شغلی، روبرو شدن با آن و مدیریتش است.

بر اساس گزارش موسسه استرس آمریکا (AIS)، در سال 2022 میلادی 83 درصد از کارکنان در ایالات متحده از استرس ناشی از محیط کار رنج می بردند و حدود یک میلیون آمریکایی هر روز به علت استرس، شغل خود را از دست می دهند.

در ادامه به نقل از یک متخصص به چند توصیه برای مدیریت استرس کاری خواهیم پرداخت:

* با خود مهربان باشید

شاید احمقانه به نظر برسد، اما واقعیت این است که ما نسبت به خودمان چندان دلسوز نیستیم و صدایی که در سرمان می شنویم معمولاً صدای خوبی نیست. به پیغام هایی که در فکر تان به خود می گویید، گوش دهید و بپرسید که آیا با دوست خود نیز به این شکل صحبت می کنید؟. اگر نه، پیغام های خود را طوری قالب بندی کنید که انگار دارید با یک دوست صحبت می کنید.

* بر روی چیز هایی که بر آن ها کنترل دارید، تمرکز کنید

عواملی را پیدا کنید که می توانید کنترل کنید. در محل کار، کنترل بر همه چیز ممکن نیست پس آنالیز کنید که روی چه عواملی کنترل دارید و انرژی خود را در آنجا متمرکز کنید.

این متخصص اعلام کرد: در یک سیستم که بسیار خارج از کنترل و ناکارآمد احساس می گردد، شما باید در پی شناسایی عناصری باشید که می توانید در کنترل بگیرید.

برای مثال ممکن است کنترلی روی زمان دقیق صرف ناهار خود نداشته باشید، اما می توانید نحوه استفاده از این زمان را در هر تایمی که امکان آن فراهم می گردد، کنترل کنید و تصمیم بگیرید که چگونه از این زمان برای تنو انرژی خود بهره ببرید.

* زمان را در نظر بگیرید

ساعت به ساعت فعالیت هایی که در طول روز انجام می دهید را زیرنظر داشته باشید و معین کنید چه چیزی در طول روز به شما انرژی داده و چه چیزی انرژی شما را کاهش می دهد. سپس از خود بپرسید: آیا راهی برای انجام بیشتر کار هایی که به من انرژی می دهد وجود دارد؟ وقتی آن فعالیت ها یا وظایف را پیدا کردید، سعی کنید بیشتر آن ها را انجام دهید.

* فعالیت های خود را فهرست کنید

این متخصص بر این باور است که ایجاد فهرست کار های قابل انجام به وسیله تقسیم یک کار یا پروژه بزرگ به وظایف کوچکتر، راه چاره مناسبی است. این ها کار های کوچکی هستند که می توانند در یک جلسه یا یک روز تکمیل شوند. این کار های کوچکتر را در فهرست کار های خود قرار دهید و پس از سرانجام کار، روند انجام آن ها را آنالیز کنید.

* نه گفتن را تمرین کنید

رد کردن مسوولیت های اضافی یا پروژه های نو، راه دیگری برای کاهش استرس است. این متخصص اذعان کرد که نه گفتن آنقدر ها هم که به نظر می رسد آسان نیست. بدانید که نه گفتن به مسوولیت های اضافی به این معنا نیست که شما نسبت به دیگران کمتر فداکار یا سخت کوش هستید. معنی آن این است که شما مراقبت از خود را در اولویت قرار می دهید. ابتدا به درخواست های کوچک نه بگویید و سپس می توانید با افزایش اعتماد به نفس به درخواست های بزرگ تر هم نه بگویید.

* برای خود برنامه ریزی کنید

در طول یک هفته کاری پر استرس، اگر چیزی در فهرست برنامه های شما نباشد، احتمالاً انجام نخواهد شد؛ بنابراین فعالیت هایی را که از آن لذت می برید به برنامه خود اضافه کنید. آن را یادداشت کنید یا زنگ هشدار تنظیم کنید و با برنامه ریزی برای فعالیت هایی که باعث شادی شما می شوند، خود را در اولویت قرار دهید.

* به یک مشاور یا روانشناس مراجعه کنید

اگر می خواهید استرس کاری خود را در سطح عمیق تری آنالیز کنید، روان درمانی را در نظر بگیرید. به گفته این متخصص، روان درمانی یاری می نماید که یک ناظر خارجی داشته باشید که به شما توصیه نموده و به شما یاری می نماید تا به طور خاص در خصوص آنچه مشکل شما است، فکر کنید. روان درمانی روشن می نماید که چرا یک فرد یا موقعیت خاص در محل کارتان منجر به استرس شما می گردد. بعلاوه راه چاره هایی را برای مقابله با این محرک ها یاد خواهید گرفت.

به گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، شایعترین علائم فیزیکی و عاطفی استرس کاری عبارتند از:

- سردرد

- دل درد

- فشار خون بالا

- سیستم ایمنی ضعیف

- بی خوابی

- افسردگی

- اضطراب

- حملات پانیک

- تمرکز ضعیف

- نوسانات خُلقی

منبع: فرارو

به "چگونه استرس شغلی را مدیریت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه استرس شغلی را مدیریت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید