از این چشمه قیر بیرون می آمد

به گزارش وبلاگ عکس، جوشیدن آب و گل از دل زمین در برخی نقاط کشورمان شاید مساله ای عادی باشد اما اگر دوست دارید جوشیدن قیر به شکل طبیعی از زمین را ببینید می توانید سری به دهلران بزنید. این گزارش سال 1388 در خبرنگاران سرنخ منتشر شده است.

از این چشمه قیر بیرون می آمد

به گزارش وبلاگ عکس، این پدیده نادر و طبیعی را در چشمه عجیب این شهر ببینید؛ پدیده ای که درباره علت وجودی آن حرف و حدیث های زیادی وجود دارد؛ مثل حکایتی که از گذشته های دور از زبان قدیمی های این منطقه نسل به نسل منتقل شده. آنها ادعا می نمایند این چشمه زمانی به وجود آمده که یکی از پهلوانان اساطیری ایران در یک نبرد جانانه، اژدهایی را از پا در آورده و این چشمه قیر، خون آن اژدهاست که همچنان از زمین می جوشد.

دهلران جنوبی ترین شهراستان ایلام است و در فاصله 125کیلومتری اندیمشک واقع شده است. با حرکت از دهلران به طرف چشمه های آب گرم در هفت کیلومتری این شهر می توانید چشمه قیر را هم از نزدیک ببینید. این چشمه از یک چشمه اصلی و سه چشمه فرعی تشکیل شده است.

این چشمه ها در یک دهانه نه متری حوضچه ای را تشکیل می دهند که می توانید در آن شاهد بیرون زدن قیر از یک سفره زیرزمینی 85 هکتاری به سطح زمین باشید. چشمه قیر در دامنه ارتفاعات سیاه کوه واقع شده است و قیر روان و طبیعی پس از خروج از چشمه به نهری که دارای آب گرم و معدنی است می پیوندد و بعد از طی مسافتی حدود 100 متر در پایین دست چشمه دوباره به دل زمین فر و می رود.

بد نیست بدانید که در دوره جنگ جهانی دوم انگلیسی ها به فکر بهره برداری از این چشمه افتادند؛ به همین علت در اطراف چشمه اقدام به ساخت وساز کردند که آثاری از آن همچنان باقی است ولی بعد از آن بهره برداری مالی از این چشمه منتفی شد.

ایرانی ها حدود 3هزار سال پیش از قیر استفاده می کردند؛ مثلا در دریانوردی و ساختمان سازی ازاین ماده بهره می بردند و از طریق قیر کف کشتی ها و سقف خانه ها را در برابر نفوذ آب مقاوم می کردند

به علت آنکه در تابستان جانوران برای آب خوردن نزدیک چشمه می روند و ممکن است درون قیر گیر بیفتند اطراف چشمه را با کشیدن یک فنس سقف دار پوشانده اند

یکی از کاربردهای قیر در ایران قدیم در آتشکده های مسجد سلیمان وساخت وسایل نظامی بود

قیر جوشان بعد از خروج از چشمه با آب گرمی که از کنار چشمه می گذرد همراه شده و به درون زمین فرو می رود

منبع: همشهری آنلاین

به "از این چشمه قیر بیرون می آمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از این چشمه قیر بیرون می آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید