اگر فرزند مبتلا به اوتیسم دارید بخوانید

به گزارش وبلاگ عکس، علایم این اختلال از 18 ماهگی شروع شده و معمولاً در 24 ماهگی قابل تشخیص است. در حال حاضر جهت تشخیص اتیسم، هیچ آزمایش بیولوژیک وجود ندارد و آنهایی که طراحی شده اند

اگر فرزند مبتلا به اوتیسم دارید بخوانید

به گزارش وبلاگ عکس به نقل از سلامت نیوز ، اصطلاح اختلالات طیف اتیسم، یکی از اختلالات گروه اختلالات عصبی رشدی است که در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مرکزی مختل می شود.

این اصطلاح به مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی اشاره دارد که همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تأثیر منفی می گذارند.

خصوصیات اُتیسم

خصوصیات اصلی اختلالات طیف اتیسم با نشانه هایی در دو زمینه رفتاری مشخص شده اند که عبارتند از:

  1. نقص در ارتباط اجتماعی
  2. رفتارها، علایق یا فعالیت های تکراری و محدود.

اصطلاح طیف به این موضوع اشاره دارد که نشانه های این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند.

علائم اتیسم

علایم این اختلال از 18 ماهگی شروع شده و معمولاً در 24 ماهگی قابل تشخیص است. در حال حاضر جهت تشخیص اتیسم، هیچ آزمایش بیولوژیک وجود ندارد و آنهایی که طراحی شده اند، به رغم نتایج بسیار خوب (گاهی تا 94 درصد دقت)، هنوز به طور بالینی به کار می فرایند بررسی های اجرا شده احتمال وجود عاملی ژنتیکی که باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی-رشدی می شود را در بروز این اختلال مؤثر می دانند. هر چند عوامل دیگری نظیر اختلالات کروموزومی، عوامل بیوشیمیایی، عوامل جنینی، ناهنجاری های مغزی نیز مطرح هستند و نقش و شدت اثرآنها در بروز اختلال در دست بررسی و تحقیق است. این اختلال باعث می شود که مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل کند. بچه ها و بزرگسالان دارای اتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی، رفتارهای اجتماعی، فعالیت های سرگرم نماینده و بازی، فعالیت های حسی، راستا رشد و توانمندی های شناختی، عملکرد اجرایی و همدلی دارای مشکل بوده و یا با گروه سنی خود در زمینه عملکردهای ذکر شده متفاوت هستند.

بچه ها دارای اختلال، دارای نوعی ناهماهنگی حسی هستند که خود را در عملکردهای مختلفی مانند شرایط راه رفتن و بوییدن، چشیدن و به دهان بردن و خوابیدن نشان می دهد. لذا به محرکات حسی معمول پاسخ های غیر طبیعی مثل پاسخ های اجتنابی و واکنش های بیش از حد و یا کمتر از حد نشان می دهند. اختلال و مشکلاتی در زمینة عواطف، مهارت­های حرکتی به خصوص حرکات ظریف دست ها، فعالیت های روزمره زندگی و بازی، یادگیری زبان و گفتار طبیعی، و مشکلاتی در زمینة تقلید از دیگران در این بچه ها دیده می شود. لذا این اختلال سازگاری فرد را به شدت تحت تأثیر خود قرار می دهد و باعث می شود که او نتواند از توانمندی های خود استفاده کند. این اختلال مهارت های کلامی و غیر کلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را به طور معنی داری تحت تأثیر خود قرار می دهد و علاوه بر تأثیر بر اغلب جنبه های رشدی و اجتماعی، اثر آن بر عملکردهای آموزشی شناختی کودک نیز مشاهده می شود. سایر ویژگی های همراه با اُتیسم عبارتند از وجود علایم و الگوهای رفتاری، حرکتی تکراری مقاومت در برابر تغییرات محیطی و یا تغییر در فعالیت های روزمره زندگی و واکنش های غیر طبیعی نسبت به تجارب حسی. مثلاً حساسیت بیش از اندازه نسبت به صدا و یا لمس شدن و سایر محرک های حسی. پس می توان گفت که، این بچه ها دارای طیف وسیعی از اختلالات روان شناختی و پزشکی هستند.

تشخیص و درمان اتیسم

با این که اختلالات طیف اتیسم مادام العمر هستند، اما فرد مبتلا با آموزش های مستمر می تواند از زندگی طبیعی تری برخوردار شود. تحقیقات نشان داده است که تشخیص زودهنگام این اختلالات، در درمان و بهبود شرایط بچه ها مبتلا بسیار مؤثر است. هر چقدر زودتر بتوان این اختلالات را در یک کودک تشخیص داد، زودتر هم می شود از برنامه های درمانی برای کمک به این بچه ها بهره برد و به علاوه هر چه برنامه درمانی منظم تر و دارای ساختار دقیق تری باشد، می توان نتایج بهتری را به دست آورد. لذا تشخیص این اختلالات در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تأثیر بیشتری خواهند داشت. بایستی توجه داشت که شناخت اختلال هر چه باشد، آموزش و مداخله مناسب بر اساس توانایی ها و نیازهای کودک می تواند به آنها کمک کند تا استعداد و توانمندی های خود را توسعه و گسترش داده و ناتوانی های خود را کنترل نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "اگر فرزند مبتلا به اوتیسم دارید بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر فرزند مبتلا به اوتیسم دارید بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید