تقلیل مجازات ها، تجری مجرمین و افزایش جرایم را در پی دارد

به گزارش وبلاگ عکس، یک وکیل دادگستری با اشاره به طرح کاهش مجازات حبس گفت: اگر دائما مجازات ها را تقلیل دهیم این نوع مسایل منجر به تجری بیشتر مجرمین و در نهایت توسعه بی نظمی می گردد.

تقلیل مجازات ها، تجری مجرمین و افزایش جرایم را در پی دارد

علیرضا آذربایجانی در گفت وگو با وبلاگ عکس در خصوص طرح کاهش مجازات حبس در مجلس شورای اسلامی و انتقادهای وارد به آن اظهار کرد: مساله کاهش مجازات های حبس تعزیری که اخیرا در مجلس به عنوان یک طرح با دو فوریت مطرح شده از لحاظ شکلی و ماهیتی چند نکته برای آن قابل تصور است که اولین بحث دو فوریت مطروحه برای این طرح است که مسلما چنین موضوعی نمی تواند با توجه به مجموعه مصالح و سیاست گذاری ها از موضوعاتی باشد که احتیاج به دو فوریت داشته باشد.

وی اضافه کرد: معمولا قانونی احتیاج به دو فوریت دارد که آنقدر مساله حاد و مهم باشد که اگر 10 یا 15 روز از آن بگذرد ممکن است تغییرات اساسی در کشور ایجاد گردد، بنابراین اولین ایرادی که از لحاظ شکلی به این قانون وارد است بحث طرح دوفوریتی آن می باشد.

این وکیل دادگستری گفت: نقطه ضعف دوم این است که این موضوع را علی القاعده باید قوه قضائیه در قالب یک لایحه قضایی به مجلس می داد. اصولا وقتی قانونی در قالب یک لایحه به مجلس ارایه می گردد معمولا مجریان آن قانون اعم از اینکه قوه مجریه بوده و یا اگر لایحه قضایی است قوه قضائیه باشد، با توجه به مجموع مواردی که آن موضوع داشته و قوانین مقدم دارد، یک لایحه پیشنهادی را به مجلس می دهند که به این دلیل معمولا لوایح پختگی و وزانتی نسبت به طرح هایی دارد که ابتدائا نمایندگان مجلس فارغ از سوابق، ویژگی ها و بسترهایی که می تواند قانون را اجرا کند پیشنهاد می دهند.

آذربایجانی در خصوص ایراد ماهیتی طرح کاهش مجازات حبس توضیح داد: به عنوان کسی که مرتبط با مباحث حقوقی، صنف قضاوتی و وکالتی هستم با این طرح پیشنهادی مخالفم به این دلیل که درست است که نظام در مفهوم کلی از بالا بودن آمار زندانیان به تناسب جمعیت راضی نیست، درست است که نگهداری زندانیان هزینه های قابل توجهی را برای نظام به دنبال دارد و درست است که زندان در مفهوم یک عامل بازدارنده و تربیتی نقش موثری در تربیت و اصلاح مجرمین ندارد، اما به هر صورت واقعیتی هم برای اینها وجود دارد که اگر دایما مجازات ها را تقلیل دهیم این نوع مسایل منجر به تجری بیشتر مجرمین و در نهایت توسعه بی نظمی و ایجاد این تفکر برای شکات می گردد که اگر بعد از مدت زیادی دنبال پرونده بروند و هزینه های وقتی و مادی را انجام دهند، در نهایت مجازاتی که متهم می گردد آنقدر سبک است که ارزش پیگیری و اقدام را ندارد.

وی ادامه داد: اگر این موضوع در جامعه گسترش پیدا کند و شکات ترجیحشان این گردد که مسایلشان را طرح و پیگیری نکنند مستقیم و غیرمستقیم این موضوع منجر به تجری متهمین و افزایش جرایم خواهد شد.

این وکیل دادگستری در خاتمه گفت: ما در ساختار قوانین مجازات اسلامی مان هم زمینه هایی برای تخفیف مجازات و هم زمینه های قابل توجهی برای تبدیل مجازات داریم، بنابراین وقتی دست قاضی در حد قابل توجهی برای تخفیف و تبدیل مجازات به جای حبس با مجازات های جایگزین باز است، اینکه اساسا این موضوع را از دایره مقررات کیفری مان در بخش قابل توجهی حذف کنیم، قابل انتقاد بوده و تایید نمی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تقلیل مجازات ها، تجری مجرمین و افزایش جرایم را در پی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقلیل مجازات ها، تجری مجرمین و افزایش جرایم را در پی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید