خبرنگاران 100 هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه رویشی زاگرس طی 6 سال

به گزارش وبلاگ عکس، تهران - خبرنگاران - رییس مرکز جنگل های خارج از شمال وزارت جهاد کشاورزی گفت: 100 هزار هکتار زراعت چوب در برنامه جامع حمایت و حفاظت زیست بوم زاگرس طی مدت 6 سال پیش بینی شده است.

خبرنگاران 100 هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه رویشی زاگرس طی 6 سال

به گزارش روز شنبه وبلاگ عکس از وزارت جهاد کشاورزی، کامران پورمقدم اضافه نمود: براساس برآوردها در سال 1400 حدود 30 هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه غربی رویشی زاگرس با هدف جلوگیری از قطع درختان، قاچاق چوب، یاری به معیشت جوامع محلی و تامین مواد اولیه صنایع چوب انجام گردد.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: نزدیک به 40 درصد آب شیرین کشور در رویشگاه های زاگرس فراوری می گردد و در این ناحیه رودخانه های پرآبی داریم که ظرفیت خوبی برای زراعت چوب است.

پورمقدم با بیان این که در این ناحیه رویشی، عرصه های وسیعی برای زراعت چوب شناسایی شده است، توضیح داد: عرصه های شناسایی شده در اراضی خصوصی و ملی هستند.

رییس مرکز جنگل های خارج از شمال وزارت جهاد کشاورزی اعلام نمود: اکنون 10 تا 12 هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه رویشی زاگرسی انجام می گردد.

وی، درآمد خالص هر هکتار زراعت چوب را به طور تقریبی 80 تا 90 میلیون تومان برآورد کرد و گفت: اکنون تمرکز ما بر کاشت گونه اصلاح شده صنوبر در طرح زراعت چوب است.

به گفته وی، نهال صنوبر پس از هفت سال قابلیت بهره برداری دارد.

پورمقدم درباره تسهیلات زراعت چوب گفت: برای هر هکتار زراعت چوب در سال 1400 حداقل 12 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 12 درصد و تنفس چهار ساله پرداخت می گردد که این تسهیلات شامل ناحیه رویشی زاگرس هم می گردد.

به گزارش وبلاگ عکس، چندی پیش موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اعلام نموده بود: با زراعت چوب در سطح 320 هزار هکتار اراضی مستعد می توان 80 درصد مواد اولیه مورد احتیاج صنایع چوب و کاغذ کشور را تامین کرد.

براساس طرح های مطالعاتی این موسسه، حدود 925 هزار هکتار اراضی مستعد برای زراعت چوب در کشور شناسایی شده که البته احتیاجی به تمام این اراضی برای کشت نیست.

طبق آمارها صنایع چوب و کاغذ کشور در صورت استفاده 100 درصدی از ظرفیت های فراوریی به 18 میلیون متر مکعب چوب در سال احتیاج دارند بنابراین به نظر می رسد با زراعت چوب در سطح 320 هزار هکتار اراضی، حدود 12 میلیون متر مکعب چوب استحصال گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 100 هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه رویشی زاگرس طی 6 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 100 هزار هکتار زراعت چوب در ناحیه رویشی زاگرس طی 6 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید