دعواهای ادامه دار مسافران و رانندگان تاکسی، دو راه برای جلوگیری از تخلف تاکسی های قانون گریز

به گزارش وبلاگ عکس، دعوای میان مسافران و رانندگان تاکسی گویا تمامی ندارد. با اینکه بسیاری از رانندگان تاکسی مبنای عملشان رعایت قوانین و مصوبات قانونی است اما باز هم عده ای از تاکسیرانان از بی اطلاعی شهروندان و مسافران برای دریافت کرایه های اضافه و خارج از چارچوب قانونی سوء استفاده می کنند.

دعواهای ادامه دار مسافران و رانندگان تاکسی، دو راه برای جلوگیری از تخلف تاکسی های قانون گریز

وبلاگ عکس- مجید جباری: هر سال با اضافه شدن نرخ کرایه تاکسی ها، برخی مسائل تکراری موجب بروز اختلافاتی بین تاکسیرانان و مسافران می شود. با اینکه امسال شورای شهر تهران با در نظر گرفتن مسائل و مسائل رانندگان، علاوه بر 45 درصد میانگین افزایش کرایه ها، 15 درصد را هم برای مسیرهای پرترافیک و شیب دار تاکسی های خطی پیش بینی کرده اما برخی رانندگان به این مبلغ هم راضی نیستند و از مسافران ناآگاه درخواست کرایه بیشتر دارند. موضوعی که مهدی دربانی، سرپرست امور منطقه ها سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر ضرورت قانون مداری تاکسیرانان، از برخورد جدی با متخلفان و تشکیل پرونده انضباطی برای آنان خبر می دهد.

گفت وگوی وبلاگ عکس با مهدی دربانی، معاون نظارت و امور منطقه ها سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره راه های جلوگیری از تخلفات رانندگان تاکسی و گزارش تخلفات را بخوانید:

یکی از موارد پرتکرار در تخلفات برخی تاکسیرانان، مخدوش کردن برچسب های کرایه و یا بعضا نداشتن برچسب نرخ امسال به خصوص در تاکسی های گردشی است. همین موضوع باعث شده برخی رانندگان کرایه های غیر معمول و بیش از نرخ مصوب شورای شهر را از مسافران طلب کنند. تاکسیرانی چه نظارت هایی در این زمینه دارد؟

تاکسی ها موظف به اجرای قوانین جاری هستند. بعد از مشخص نرخ مصوب شورای شهر، بر اساس قوانین، برچسب های کرایه امسال از اوایل اردیبهشت برای تاکسی ها نصب شد. با این تفاوت که امسال برچسب ها، همان برچسب های سال گذشته هستند و فقط کرایه های امسال روی آن ها درج شده است.

درباره دریافت کرایه مازاد بر نرخ مصوب اما شهروندان می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی تاکسیرانان، تخلف را با شماره های نظارتی 1888 و 137 به ما گزارش کنند. سازمان تاکسیرانی هم بر اساس همین شکایات و گزارش ها پرونده هیات نظارت برای رانندگان متخلف تشکیل می دهد و در کارگروه انضباطی منطقه به تخلفات رسیدگی می کند. مورد دیگر که مسافران و شهروندان باید بدانند اینکه، بازرسان نظارتی ما به ویژه در ساعات پیک در خطوط و پایانه ها حضور دارد تا از بروز هرجگونه تخلف از سوی رانندگان جلوگیری کنند.

شورای شهر علاوه بر میانگین افزایش 45 درصدی، درصدی از افزایش کرایه را به خطوط پرترافیک و مسیرهایی که شیب دار هستند اختصاص داده است اما با این حال برخی رانندگان در ترافیک و شلوغی علاوه بر نرخ مشخص شده روی برچسب، درخواست افزایش کرایه به خاطر ترافیک و یا شیب دار بودن مسیر می کنند. چه ساز و کارهایی برای پیشگیری از افزایش نرخ خارج از ضوابط دارید؟

نرخ مصوبی که برای تاکسی ها اعمال کرده ایم، به صورت میانگین 45 درصد است که این افزایش قانونی برای یک سری از خطوط تا سقف 60 درصد بر مبنای شیب خط و شلوغی مسیر، مشخص شده و کرایه ها هم بر همین مبنا افزایش یافته و برچسب ها هم روی شیشه خودروها نصب شده است. بنابراین هرگونه دریافت کرایه بیشتر از قیمت درج شده روی برچسب، تخلف محسوب می شود و رانندگان به هیچ عنوان حق ندارند کرایه بیشتر بگیرند.اگر راننده ای درخواست اضافه کرایه کرد، دو راه پیش پای شهروندان وجود دارد. راه نخست که ما بر آن تاکید داریم، پرداخت آنلاین با استفاده از اسکن کردن کیو.آر کد روی برچسب هاست. پرداخت کرایه از این طریق، جلوی هرگونه سوء استفاده را می گیرد و جلوی پرداخت هرگونه وجه اضافه را می گیرد.

اما راه دوم این است که شهروندان، تخلفات رانندگان قانون گریزی که از مسافران پول نقد یا کرایه بیشتر ازنرخ مصوب و ... طلب می کنند را بدون هیچ تردیدی از طریق پل های ارتباطی 1888 و 137 به ما گزارش کنند. پرونده گزارش هایی که به دست ما می رسد، در سامانه ما ثبت می شود و تخلفات برای رانندگان سابقه می شود.همچنین پرونده متخلفان در کارگروه نظارتی منطقه رسیدگی وبه هیات نظارتی مرکز ارجاع می شود. ما حتما خواهش می کنیم که مردم همه تخلفات را به ما گزارش کنند و مطمئن باشند با رانندگان متخلف برخورد می کنیم. در خیلی از خطوط، به ندرت پیش می آید که رانندگان نرخ را بالا ببرند. به خصوص در پایانه ها که عوامل کنترل و نظارت ما مستقر هستند . اما اگر در نبود بازرسان چنین اتفاقی افتاد، راهکار، شکایت از طریق سامانه های نظارتی است. بحث نظارت بر خطوط تاکسیرانی یکی از اولویت های سازمان است. برهمین اساس،علاوه بر گشتی های نظارتی، از طریق سایت کنترل تصویری هم بر فعالیت تاکسی ها نظارت مستمری وجود دارد. بر همین اساس، هم در ساختمان تاکسیرانی و هم در ساختمان معاونت حمل و نقل و ترافیک، نفرات ما مستقر هستند و شرایط را با جزئیات رصد می کنند؛ از تخلفات و مسائل و مسائل موجود، عکس و تصویر می گیرند و برای ما ارسال می کنند. ضمن اینکه علاوه بر مدیران منطقه،مدیر پهنه که چندین منطقه زیر مجموعه آن است،هم بر شرایط نظارت دارد.

بحث سوار کردن سه یا چهار مسافر هنوز هم در بسیاری از خطوط، چالش میان مسافران و تاکسیرانان است. در بسیاری از خطوط رانندگان، با وجودی که مسافر هم هست، با 3 مسافر حرکت و کرایه بیشتری را دریافت می کنند. در این باره توضیح دهید.تاکسی ها مجاز به چنین کاری هستند؟

خیر. کرایه های مصوب امسال بر اساس 4 مسافر مشخص و ابلاغ کرده است. با توجه به شرایط مالی، برخی شهروندان راغب به پرداخت کرایه مبتنی بر سوار کردن 3 مسافر(که بیشتر از نرخ سوارکردن 4 نفر است)نیستند. رانندگان هم بید در این زمینه با مسافران تفاهم کنند.در این این صورت، این مورد هم تخلف محسوب می شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "دعواهای ادامه دار مسافران و رانندگان تاکسی، دو راه برای جلوگیری از تخلف تاکسی های قانون گریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعواهای ادامه دار مسافران و رانندگان تاکسی، دو راه برای جلوگیری از تخلف تاکسی های قانون گریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید