دلایل تورم بالای 50 درصد در آذربایجان شرقی

به گزارش وبلاگ عکس، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی دلایل تورم بالای 50 درصد در سطح استان و بالای بودن این نرخ نسبت به سایر استان های مرزی طی سالجاری را تشریح کرد.

دلایل تورم بالای 50 درصد در آذربایجان شرقی

علی اصغر عباس زاده دوشنبه شب، 10 آبان، در گفت وگوی خبری، اظهار کرد: آثار تمامی سیاست های پولی و اقتصادی دولت در استان ما نیز دیده می شود و این امر یکی از دلایل وجود تورم بالا در استان است.

به گزارش وبلاگ عکس، وی با تاکید بر این که تورم بالا در استان دلایل بسیاری می تواند داشته باشد، اضافه کرد: طی بررسی های انجام گرفته پیرامون موضوع تورم، در دنیا چهار نظریه مهم پولی، فشار ناشی از تقاضا، فشار ناشی از هزینه و ساختاری می توانند دلایل این مقوله را تشریح کنند.

وی ادامه داد: در نگاه از جنبه نظری ساختاری تورم، می توان گفت که آذربایجان شرقی یک استان مرزی است و قطعا طی شش ماهه اول سال، آمار مسافرت ها به قصد خرید به این استان بالا می رود در نتیجه عرضه کالا در استان جوابگوی این حجم از تقاضا نبوده و در تقابل بین عرضه و تقاضا یک شکاف و در نهایت تورم و افزایش قیمت کالاها رخ می دهد.

عباس زاده در خصوص دلیل دیگر تورم بالا در استان، گفت: تبریز نسبت به سایر کلانشهرهای کشور از مشکل ساختار امکانات حمل و نقل و توزیع کالا رنج می برد. در مراکز سایر استان های بزرگ کشور، میادین و یا مراکز خرید با غرفه های مشخصی برای فروش اقلام وجود دارد که در نهایت نظارت مسئولان و بازرسان را آسانتر و قیمت ها بهتر کنترل می شوند اما در تبریز اینگونه نیست و در بحث نظارت بر قیمت ها مشکل داریم.

وی با اشاره به افزایش قیمت عوامل تولید، اضافه کرد: با بالا رفتن فشار قیمت عوامل تولید نیز، شاهد افزایش شاخص قیمت تولیدکننده و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده کالاها می شویم.

وی گفت: برخی از اقلامی که هم استانی های عزیز نسبت به سایر استان ها بیشتر مصرف کرده و این اقلام در محاسبه شاخص تورم نیز به کار گرفته می شود، اقلام گران و با قیمت بالا هم چون گوشت هستند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی در ردیف ششم و یا هفتم استان ها با نرخ بالای تورم در کشور است، گفت: کشورهای مرزی اغلب به دلیل تردد مسافران با تورم بالا روبرو هستند. از جمله استان ایلام که همواره دارای نرخ تورم بالا و حتی رتبه نخست در این خصوص بوده زیرا اقتصاد این استان ضعیف و جوابگوی تقاضای بالای کالاها نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دلایل تورم بالای 50 درصد در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل تورم بالای 50 درصد در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید