چگونه سند یک ملک را بخوانیم؟

به گزارش وبلاگ عکس، معمولا افراد تصور می نمایند مطالعه سند یک ملک کار بسیار راحتی است اما باید بدانید این مورد نیاز به دانش دارد.

چگونه سند یک ملک را بخوانیم؟

خواندن سند ملک باتوجه به اهمیت سند و ماهیت آن در معاملات بسیار اهمیت داشته و افراد باید به آن توجه نمایند؛ بنابراین در این مطلب از وبلاگ عکس مگ همراه ما باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه سند یک ملک را بخوانیم.

با انواع سند آشنا شوید

  • اسناد رسمی: این نوع از سند به وسیله مأموران دولت و به صورت رسمی تنظیم می گردد و به همین علت در هر سازمانی به راحتی قابل استناد نیست.
  • اسناد عادی: مدارکی هستند که به وسیله افراد عادی نوشته و تنظیم گردد. برای مثال قراردادهای ملکی که در بنگاه های معاملاتی و به وسیله مشاوران املاک تنظیم می گردد به عنوان یک سند عادی شناخته شده و در مقایسه با اسناد رسمی از اعتبار کمتری برخوردار است.

خواندن سند ملک

خواندن سند ملک یکی از اصلی ترین مهارت ها برای مشاورین املاک است که اطلاع از انواع سند و آگاهی زیر برای آنان موردنیاز است.

شماره اصلی و شماره فرعی

یکی از مهم ترین موضوعات برای خواندن سند ملک مشاوران املاک، پلاک ثبتی است. پلاک ثبتی دارای دو مشخصه به نام های شماره اصلی و فرعی است که با همین نام در انواع سندهای تک برگی نوشته می گردد.

ضروری است بدانید در اسناد دفترچه ای این پلاک های ثبتی به صورت یک عدد ممیز دار نوشته می شوند؛ اما نکته مهم آن است که مشاوران املاک باید بدانند ممیز فقط جدانماینده پلاک ثبتی اصلی و فرعی است.

باید بدانید عدد نوشته شده در سمت راست ممیز که معمولاً عددی بزرگ تر است، پلاک فرعی ملک و عدد نوشته شده در سمت چپ آن که عدد کوچک تر را شامل می گردد، پلاک اصلی ملک است.

یک مورد دیگر آن است که در بعضی از مواقع عدد فرعی کوچک تر از عدد اصلی بوده و باید فقط به چپ و راست بودن عدد توجه گردد.

شماره اصلی پلاک ثبتی مربوط به خیابان و کوچه بوده که از قطعه اصلی جدا شده و شماره فرعی متعلق به ملک موردنظر است. توجه کنید پلاک های ثبتی متفاوت از پلاک های شهرداری هستند. با آنالیز پلاک ثبتی ملک و دقیق شدن در جزئیات آن می توانید از بسیاری از کلاهبرداری ها جلوگیری کنید.

قطعه، مفروز و مجزا شده

این مورد و اطلاعات از سند مربوط به تقسیمات شهرداری بوده و این مورد نشان می دهد قطعه بزرگ و تقسیم شده از زمین های شهری است. با تقسیم هر قطعه زمین یک عدد روی آن نوشته می گردد تا بتوان به راحتی اطلاعات مربوطه را پیدا کرد.

به عبارتی به ترتیب اطلاعات مربوط به قطعه، مفروز، شماره اصلی و سپس شماره فرعی ما را به ملک موردنظر خواهد رساند.

شماره دفتر املاک و صفحه

در این بخش از سند اطلاعات مربوط به گذشته و سابقه سند قرار داده شده است. این مورد به افراد یاری می نماید اطلاعات ثبتی را بازیابی و آنالیز کند. برای آنالیز کردن سابقه ملک و دریافت اطلاعات ثبتی می توان به دفتر مربوطه رفته و درخواست این اطلاعات را کرد.

ضروری است بدانید برای اطلاع از گذشته سند با جزئیات کامل می توانید از بنچاق آن بهره ببرید. هنگام استعلام اطلاعات ثبتی ملک به راحتی می توان به این موضوع دست یافت که آیا ملک درگذشته در اختیار بنیاد و یا ستاد بوده است یا نه. زیرا در صورت تایید این موضوع باید ملک مربوطه و شرایط مالکیت آن را با دقت بیشتری آنالیز کنید.

توصیه می گردد هنگام سند خوانی نکات زیر را موردتوجه قرار داده و بادقت کامل سند موردنظر را آنالیز کنید.

  • مشخصات مالک و اطلاعات درج شده در سند را آنالیز نموده بعلاوه هویت صاحب ملک را آنالیز کنید.
  • آدرس و مساحت دقیق ملک را آنالیز نموده و دقت داشته باشید که نباید با اطلاعات اعلام شده برای ملک تفاوتی داشته باشد.
  • نکته مهم دیگر آن است که شما باید کاربری ملک را آنالیز نموده و اطلاعات دقیق را در مبایعه نامه درج کنید.
  • حالا نوبت به آنالیز عرصه و اعیان این ملک است. قسمت مربوط به عرصه و اعیان را آنالیز نموده و در صورت وقفی بودن ملک موضوع را اطلاع دهید.
  • در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی بعضی قسمت ها به صورت مشاع بوده و برای تمام ساکنین مجموعه است. قسمت های مشاع را به اطلاع طرفین رسانده و آن ها را آگاه کنید.
  • در زمان معامله زمین، حتماً پهنه آن بخش و کاربری آن را آنالیز نموده و اطلاعات دقیق را در مبایعه نامه درج کنید. چرا که استخراج اطلاعات غلط می تواند برای مدیران قرارداد دردسرساز باشد.
  • شرایط پارکینگ و انباری را بسته به اطلاعات موجود در سند در مبایعه نامه ثبت کنید.
پیشنهاد مطالعه: افسردگی بیکاری و راهکارهایی برای درمان آن را بخوانید.منبع: پیام دلتا

به "چگونه سند یک ملک را بخوانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سند یک ملک را بخوانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید