5 نکته از توافق اخیر آژانس و سازمان خبرنگاران

به گزارش وبلاگ عکس، مطابق بند 6 قانون اقدام راهبردی برای برطرف تحریم ها، می بایست در 5 اسفند همه نظارت های فراپادمانی آژانس لغو گردد.

5 نکته از توافق اخیر آژانس و سازمان خبرنگاران

گروه سیاسی وبلاگ عکس؛ مطابق بند 6 قانون اقدام راهبردی برای برطرف تحریم ها، می بایست در 5 اسفند همه نظارت های فراپادمانی آژانس لغو گردد. اما توافق اخیر سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که بعضی از نظارت های مهم فراپادمانی همچنان باقی خواهد ماند.

مطابق بیانیه مشترک منتشر شده، به منظور تداوم فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس، سازمان و آژانس نسبت به موارد زیر توافق کردند:

1. ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت نامه جامع پادمان خود با آژانس، همانند قبل، ادامه خواهد داد.

2. یک تفاهم فنی دوجانبه موقت، سازگار با قانون، که به موجب آن آژانس به فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت خود (طبق فهرست فنی پیوست) برای مدت تا سه ماه ادامه خواهد داد.

3. مرور منظم این تفاهم فنی با هدف اطمینان از حصول به اهداف آن.

در این زمینه نکاتی قابل ذکر است:

1. با توجه به قانون مجلس، با قطعیت می توان گفت بند های دوم و سوم توافق سازمان و آژانس، قانون مجلس را کاملا نقض نموده است، چرا که نشان دهنده توافقی برای حفظ بعضی از نظارت های فراپادمانی به مدت سه ماه است. اساسا اجرای پادمان نیازی به توافق با آژانس نداشت و به نظر می رسد که بعضی از موارد مهم نظارت های فراپادمانی تحت عنوان تفاهم فنی حفظ شده است؛ بنابراین هر گونه اظهار نظری از سوی هرکسی مبنی بر اینکه مطابق این توافق، نظارت های فراپادمانی لغو شده، غلط است.

2. گروسی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا تعداد بازرسان حاضر در ایران کاهش می یابد، جواب داده است: خیر، چیزی که تغییر می نماید نوع فعالیت و تعداد مواردی است که در حال اجرا است. این سخنان گروسی نشان می دهد که نقطه اصلی نظارت های فراپادمانی یعنی حضور 6 بازرس (بطورمیانگین) در ایران تضمین شده است که برخلاف قانون مجلس خواهد بود.

3. گروسی در پاسخ به این سوال که آیا توافق موقت شامل بازرسی های سرزده می گردد؟ جواب می دهد: بله؛ در ادامه خبرنگار سوال می پرسد مانند آنچه که در پروتکل الحاقی است و گروسی در پاسخ می گوید یکسان نیست، اما تایید می نماید گونه ای از بازرسی سرزده است.

بازرسی سرزده، کاملا فراپادمانی است!

4. مطابق شرح سازمان انرژی اتمی: مقصود از تداوم راستی آزمایی و نظارت ضروری این است که ایران به مدت 3 ماه اطلاعات بعضی فعالیت ها و تجهیزات نظارتی را که در پیوست معین شده ضبط نموده و نزد خود نگه خواهد داشت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نخواهد داشت و اطلاعات منحصرا نزد ایران باقی می ماند. چنانچه ظرف 3 ماه تحریم ها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همواره پاک خواهد شد. به دلیل ملاحظات حفاظتی و ضرورت پنهان ماندن مکان تاسیسات کلیدی ایران، پیوست بیانیه که شامل فهرست این تاسیسات است، محرمانه خواهد ماند.

محرمانگی پیوست توافق، منطق معینی ندارد، چرا که طرف مقابل (آژانس و کشور های غربی) به این پیوست دسترسی دارند؛ بنابراین دولت می بایست پیوست توافق را منتشر کند.

5. گروسی در ادامه شرح می دهد: من امیدوارم که بتوانیم شرایطی را تثبیت کنیم که بسیار متزلزل بود؛ و من فکر می کنم این تفاهم فنی اینکار را انجام می دهد تا بقیه مذاکرات سیاسی در سطوح دیگر بتواند انجام گردد. این سخنان گروسی نشان می دهد که آمریکا به دنبال آغاز بازی جدید سیاسی است تا در ماه های آینده به واسطه تحرکاتی، دسترسی های آژانس (هسته مرکزی برجام) را حفظ کند.

با توجه به اقدام غیرقانونی دولت در توافق با آژانس، مجلس شورای اسلامی (بخصوص کمیسیون اصل 90) می بایست ورود نموده و مطابق بند 9 قانون مجلس، (که جرم انگاری مستنکفین از اجرای قانون در این بند اجرا شده است) عمل نماید و مقصرین توافق را به قوه قضائیه معرفی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "5 نکته از توافق اخیر آژانس و سازمان خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته از توافق اخیر آژانس و سازمان خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید