ضعف های زیادی برای توسعه صادرات داریم

به گزارش وبلاگ عکس، محمدرضا مودودی درباره تاثیر مالی پیشنهاد الهام علی اف مبنی در زمینه همکاری منطقه ای 3 + 3شامل ایران، ترکیه، روسیه و سه کشور قفقاز یعنی آذربایجان، ارمنستان و گرجستان گفت: هر چه ما در پیمان های مالی و منطقه ای بیشتر مشارکت کنیم قطعا به نفع کشور ما است. اقتصاد ما احتیاج دارد که بتواند پیمان های خود را با همسایگان و کشورهای هدف توسعه و افزایش دهد. اینکه ترکیب این کشورها چگونه است و تا چه حد ما توان سهم گیری از بازار آنها را داریم و تا چه میزان می توانیم روی ظرفیت های خود امیدوار باشیم که بتوانیم در این بستر، روابط مالی خود را افزایش دهیم در مرحله دوم قرار می گیرد. هرگونه روابط و پیوندهای مالی بین ایران و دیگر کشورها که همسایگان در اولویت هم هستند، مزیت بسیار خوبی برای کشور خواهد بود.

ضعف های زیادی برای توسعه صادرات داریم

وی اضافه نمود: مهم این است که در داخل بستر لازم فراهم شده باشد، ما هنوز برای توسعه صادرات ضعف های بسیار زیادی در داخل کشور داریم. در فراوری محصولات و تنوع آنها که در عرصه بین المللی رقابت پذیر باشند و همینطور از نظر خدمات پشتیبانی ضعف هایی داریم. ما احتیاج داریم در بخش هایی مانند لجستیک، بانک، بیمه و .. در سطح بین المللی فعالیت کنیم. نهادهای پشتیبان ما در این زمینه ها به هیچ وجه رقابت پذیر نیستند.

مودودی در ادامه توضیح داد: در خصوص قوانین و مقررات هم زیرساخت برای صادرات مهیا نیست، هر زمان که کاستی در داخل کشور ایجاد می گردد، ابتدا سر صادرات بریده می گردد. متاسفانه همین موضوع باعث می گردد که بازارها به مرور از دست بروند. اگر واقعا بخواهیم جریان تجاری را برقرار کنیم باید جلوی بحث هایی مانند خودکفایی، ممانعت از واردات و ... را بگیریم، باید دروازه های ورودی کشور را برای واردات تا حد امکان تسهیل کنیم تا بتوانیم سهم خود از صادرات را افزایش دهیم. بنابراین موضوعات ایدوئولوژیکی، محتوایی و زیرساختی در این مورد دارای اهمیت است که ما هنوز آمادگی کامل برای آن را نداریم.

وی با تاکید بر اهمیت تعمیق روابط مالی با دیگر کشورها اعلام کرد: به هر مقدار که ما بتوانیم پیوندهای مالی خود از نظر تجاری، جذب سرمایه گذاری خارجی و بعلاوه سرمایه گذاری در کشورهای هدف صادراتی را توسعه دهیم، پیوندهای مالی روابط را حسنه تر خواهد نمود و حتی مسائل سیاسی را هم تا حد زیادی تلطیف می نماید. هر مقدار کشور مستقلی باشیم که تمایل نداشته باشیم با جهان ارتباط برقرار کنیم یا پیوندهای خود را در حوزه سرمایه گذاری تعمیق کنیم، قطع به یقین آسیب پذیری ما برای اینکه از این ساختار حذف شده، به حاشیه رانده شده و منزوی شویم بیشتر است.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت روابط مالی بر حل موضوعات سیاسی و امنیتی گفت: از این منظر حتی اگر موضوعات سیاسی و امنیتی و غیرمالی هم برای ما مهم باشد، در هر صورت اقتصاد یکی از اصلی ترین ابزارها برای توسعه سیاسی و امنیتی هم است. برای مثال در خصوص مرزها هم گفته می گردد که هر مقدار که مرزنشینان حمایت شوند تا بتوانند روابط را با همسایگان تعمیق نمایند، قطع به یقین باعث افزایش و توسعه امنیت مرزها می گردد. به هر مقدار هم که روابط مالی تضعیف کنیم، قطعا تبعات امنیتی بیشتری مرزها را تهدید می نماید.

این کارشناس اقتصاد بازرگانی توضیح داد: در خصوص همسایگان هم همینطور است، همسایگان می توانند در برابر جهان به اسم یک کمربند باشند که بتوانند مسائل سیاسی و امنیتی را تا حد زیادی پوشش دهند. ما به وسیله اقتصاد می توانیم وارد تار و پود ساختارهای سیاسی، مالی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای همسایه شویم و مبنایی باشد که با آن روابط به حدی قوی گردد که به راحتی شکسته نشوند. این موضوع احتیاج دارد که در حوزه اقتصاد الزاماتی تعریف گردد.

مودودی در ادامه خاطرنشان ساخت: با این توضیحات و در این راستا، اگر ظرفیت های کشور و همینطور اعضا به درستی شناخته و ارزیابی گردد تشکیل اتحادیه مالی موسوم به 3+3 قطعا می تواند یاری نماینده باشد. باید آنالیز گردد که محصولات صادراتی ما تا چه مقدار می توانند از بازار این کشورها سهم داشته باشند و به چه مقدار واردات یا صادرات ما شبیه به کشورهای هدف است. به هر مقدار همپوشانی بیشتر باشد و بتوانیم بده و بستان خوبی داشته باشیم، قطعا هم هزینه ها بسیار کاهش می یابد و هم روابط تعمیق پیدا خواهد نمود و بعلاوه باعث می گردد که پیوندهای ما طولانی تر و پایدارتر باشد. به تبع بسیاری از مسائل سیاسی و سوتفاهم های امنیتی هم شاید رفع گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ضعف های زیادی برای توسعه صادرات داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف های زیادی برای توسعه صادرات داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید